Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2012

PÅ DÅLIGT HUMÖR ....

Av Nina Palm - 31 augusti 2012 07:19

... är det inte bra att vara när man ska träna hund men å andra sidan får ju vovven känna på och överleva en sinnesstämning som man faktiskt KAN ha mellan varven   . Igår åkte jag, Yaxxon och Frasse iväg till Burlövs BK för miljöombyte och lite lydnadsträning tillsammans med Team Ajaxx   . Även Susanne, Vicky och Magnus var och tränade i Burlöv så ett liitet Onsdagsparty blev det ju faktiskt. Yaxxon var toppad, rastlös och allt annat som han helst INTE ska vara om vi ska lyckas med vår träning och därför inledde jag med ett intervallpass, där Gosia stod som mottagare för långa rusa järnet-budisar med pauser emellan - tack   . Yaxxon sprang på mkt bra och jag tyckte han gick ner i flås lite snabbare än förut iaf även om de sista två skicken blev ngt långsammare än de tidigare   . Efter att ha grejat med elitmomenten med Ajaxx - som var jätteduktig - tog jag ut Yaxxon, som fortfarande var helt vild   . Ordning och reda (loss = loss, här = här, hit = hit) på vägen ner men eftersom jag av någon anledning var på dåligt humör hade detta klen inverkan på hundstackaren som fick genomlida ett pass med en matte i arg terrier-stämning (oklart varför)  . Tur att han inte är så känslig, min Kamelkung, för han gjorde verkligen sitt allra bästa även om det blev lite yvigaste laget allting   . Fria följet var väl egentligen det som gick allra sämst - dansa, pausa, dansa, pausa, bita, skälla - tillsammans med apporteringsavsluten - tuggi tuggi, rullsi rullsi   . Sändandet till ruta, inkallning, hopp, läggande och ställande gick mkt bra   medan fjärren strulade lite fast nu räddade jag detta direkt genom att dk:a sättandet och belöna direkt med bollen.

_
 

_
Hade vissa planer på att köra Frasse ett pass men mörkret kom snabbt och jag behövde långrasta honom oxå   . Budisar bredvid skyddsträning tror jag varken hade varit ett vinnande koncept för honom eller för de skyddstränande hundarna  . Apropå det skulle jag jättegärna vilja kolla hur skyddsträning hade funkat för honom nu när vi jobbat så mkt med att få ner stressen. Han är ju grymt duktig på detta och eftersom han s.a.s "kan" momenten i lägre hade det varit intressant att prova på det hela på riktigt nån gång   . Tyvärr tror jag att jag hade riskerat att tappa kontrollen men om man skulle styra upp det här med hans förväntan (vända den mot mig eller mot extern belöning) så ... kanske. Han har ju ett grymt fint faststagande i korg och även avvärjandet vid överfallen är klockrent och väldigt kraftfullt. Han är helt ren i sina bevakningar och totalfokuserad på figgen (civilen, där detta verikligen sätts på prov, kommer iofs inte förrän i elit och dit hinner vi ju inte isåfall). Det jag skulle ha problem med - tror jag - är transporterna och bevakningen i ärm (släppandena är ju INTE klockrena om man säger så   ). Tror ev jag ska prova med Jonas som figge och belöna hos mig först, innan jag - beroende på hur det går - provar annan figurant. Frasse är ju väldigt bra byggd för skyddet (kort rygg och extremt kompakt) och har klarat sig från skador i snart 8 år men samtidigt tycker jag allt det ser för hemskt ut när hundarna tappar balansen och ramlar omkull i hög fart. Jag får fundera vidare helt enkelt för just skaderisken är den främsta anledningen till att jag inte tycker att svenskskyddet känns som nåt alternativ  . Låter lite "surt sa räven" och "klart hon säger så eftersom Yaxxon inte är nån kioskvältare i skyddet" men faktum är att det ÄR skaderisken som är det värsta i mina ögon, det finns hundar som är sämre lämpade än Yaxxon som klättrat i klasserna, det ska ju lixom spåras, sökas, sakletas och lydas oxå   .

_

 

Frassemannen i sitt ässe   

_
Idag väntar en rätt vanlig dag på jobbet och ikväll ska jag ta Hobbisarna på en rejäl långtur. Jag tycker det är lite jobbigt att gå med dem tillsammans ensam sen den senaste kraschen men jag tycker det går bra på morronturerna nu, där Yaxxon (hetsporren) får vara kopplad första biten och då borde det ju funka med långis oxå om de får rasa av sig den värsta energin innan jag kopplar dem för mer organiserat promenerande   . Så klart får de ha gallerkorgarna på men det är de ju vana vid.

_
Och jo då - jag är på bättre humör idag   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 006

_
"Varför ljuga när det finns så många sätt att säga sanningen på."   

 
 
Ingen bild

Susanne

31 augusti 2012 09:46

Det var ett helt gäng onsdagare där på en torsdag:-))). Party både här och där minsann....
Inte bästa utgångsläget då..med dåligt humör kontra träna hund, men skönt att Y han var duktig.
Go fredag// Kramis

Nina Palm

31 augusti 2012 10:04

Ungefär så :). Ja han gjorde vad man rimligen kunde begära av honom med dylika förutsättningar. Tullefisen! Hade säkert varit jobbigare för Fräset. Ha en go fredag du med! //Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards