Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2012

SM-HELG

Av Nina Palm - 27 augusti 2012 06:59

I helgen har vi tävlat SM för fullt ... virtuellt alltså och jag LOVAR att det nästanpå är lika jobbigt det   . Så klart stod rapporten i fokus eftersom Sara, GBA och Ninja var med där + Annika, Ronny och Papaya (Yaxxons halvsyster) och även Eva-Lena, Thomas och Tango (Yaxxons halvbror). Det är lite speciellt med rapporten på det viset att man som åskådare och nätföljare dels vill veta startordningen dels löpande vill få uppdateringar om sträcktider vilket hittills ALDRIG har fungerat ordentligt på någon SM-arrangörs hemsida  . Så heller inte i år   . Man undrar lite - HUR svårt kan det vara?! Rapporten är den enda grenen där startordningen spelar roll (alla hundar tävlar samtidigt på samma sträcka för den som inte känner till grenen) och där tiderna är av ganska avgörande betydelse eftersom man får tidsfel om man har en hund som totalt, dvs. efter fyra sträckor, är 1.5 minut långsammare (- 0.5 p) än den snabbaste hunden och sen får man nya tidsfel efter varje 1.5 minut. Tiderna från första sträckan (B-A) kom ut ganska snabbt men sen var det dött ända till dess att hundarna var i mål på D, dvs. klara   . Vi fick mickla med sms, telefonsamtal och med att folk på plats fick fotografera tidstavlan på A-stationen och lägga ut på Facebook (tack alla som gjorde det   !) och så ska det ju inte behöva vara - år efter år efter år - i den gren där specialen pågår under flera timmar för alla deltagare   . Spåret, söket och skyddet uppdaterades relativt ofta, 5 spår- och uppletande resultat i taget kom ut. Hur som helst. Banan var helt klart svår med störningar och riktningsändringar + att delar av sträckan (typ 300 meter har jag för mig att Sara sa) gick längs en motionsslinga. Det var lite kaotiskt på sista sträckan där många hundar vände och var på vift - tyvärr även Papaya   - men redan efter två sträckor hade fyra hundar fallit ifrån och till slut var det bara åtta hundar kvar till uppletande och lydnad. Tango vände redan på första sträckan tråkigt nog   men Ninja var kvar till slutet och placerade sig till slut som 6:a - en helt enastående prestation med tanke på ... allt   . GUD så bra gjort! SM är en väldigt speciell tävling, som det egentligen inte går att förbereda sig för i rapporten eftersom liggtiderna blir sjukt långa (20 hundar skickas med tre minuters mellanrum), det är väldigt mycket folk på stationerna och sen är man ju kräknervös eftersom allt är så STORT. Iaf är det det om man inte har varit med förut och inte riktigt fattar att man ens får vara med över huvudtaget  . Jag och Kajsa kvalade in som nr 18 av 20 när SM gick i Borlänge 2006 och det var/är det häftigaste jag varit med om, särskilt eftersom min lilla snigel Kajsa som låg rätt pyrt på det tidsmässigt efter tredje skicket inte missade avfarten till D och slutade på 4:e plats efter rapporten. DET är jag fortfarande så stolt över att det hugger i hjärtat när jag tänker på det och på hur GBA:s träningshjälp både på Marma och via telefon tog oss dit  . Jag älskar rapporten och det är så tråkigt att allt strul som varit med tjänstehundarna gjort att vi inte haft tid och möjlighet att köra grenen med Yaxxon, som jag tror hade kunnat bli väldigt duktig eftersom han både är smart (dvs. tänkande) och sjukt snabb.

_
 

Så här satt Kajsa oftast, stint tittandes ut på sträckan, på alla stationerna   

_
Anyway. I IPO:t hejade vi så klart på Felicia och Annika Kristensson med Imzedriftare Niska och Index och man kan säga att de levererade med kraft - GULD OCH SILVER till Sveriges stabilaste IPO-ekipage och tillika medlemmar i SBK Malmö   . I spårhundsgruppen hejade vi på Anki Mohlin och Astrid från klubben, Lotta och Fidde från Hudiksvall, Charlotte och Gilda från Östgötaslätten och sist med inte minst på Ann-Sofie och Libbi från Kristianstad. De sistanämnda tog ett silver och det är ju helt suveränt i den konkurrensmässigt tuffaste gruppen   ! I skyddet hejade vi på Ronny Holmberg med mallen Besk (jag vet - det är inte klokt   ), Jonas och Yaxxons instruktör från Karlsborg. Efter att ha legat trea inför skyddet inledde de med att nolla civilsändandet och hade även lite annat strul så att de tappade ett par placeringar men slutade iaf på en hedrande 5:e plats   .  

_
Mycket SM blev det alltså i helgen men vi han även med att fira Mio och Liam på deras födelsedagar i lördags - Mio fyllde 6 och Liam fyllde 13   - och att äta god grillmiddag med Fredde och Sophia i Veberöd   . Igår - inspirerade av SM - åkte vi iväg för att träna en runda på klubben och på vägen dit åkte vi in om Bauhaus för att shoppa ny brevlåda och nya adressiffror (eller vad det nu kallas ..?) till huset. Inte en dag för tidigt - vår nuvarande brevlåda är nämligen både kass och ful, den släpper in vatten och sitter på en gräslig smidesstång   . Väl framme på klubben tog vi en fika och när vi kom ut på planen öppnade sig himlen och jordens skyfall sabbade alla träningsplaner   . Det vara bara att sätta sig i bilen igen och åka hem. Även i Bara fullkomligt VRÄKTE regnet ner och vi fick rusa in och byta om till regnställ och gå ut på långisar ... jag gick med Faxe och Jonas med Hobbisarna. Efter knappa 100 meter ut på de 5 km långa rundorna slutade det regna och så klart orkade varken jag eller Jonas gå tillbaka och byta kläder = långrundor i ångtält   . Inte så skönt!

_
Idag får vi se vad som händer. Kanske sitter träningsinspirationen i eller oxå gör den det inte   . Ska tävla lydnadsklass i Landskrona till helgen men jag har fortfarande inte fått nåt PM   . Jag borde alltså träna lite BL den här veckan om jag tänker efter ...

_
"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan."   

_

 
 
Ingen bild

Susanne

27 augusti 2012 08:25

Som sagt, i kommunen valde regnat att vänta tills jag var färdigtränat:-))).
Spännande grejor det där med att hålla koll hur det gick för att på SM!
Lite BL kan kanske behövas;-)))
Kramis

Nina Palm

27 augusti 2012 08:42

Sicken tur :)! Det var sjukt jobbigt att hålla kollen utan att sidan uppdaterades *grr*. Telefonen och FB gick på högvarv :/. Lite BL behövs helt klart :). //Kramkram

 
Åsa A

Åsa A

27 augusti 2012 08:33

Ligger det inte något PM upplagt på SBK Tävling då? Jag vet att det råder en del förvirring och det har inte varit helt klart och tydligt för oss tävlingssekreterare huruvida man ska skicka PM eller om det räcker att ladda upp det på SBK Tävling. Nu fick jag veta härom dagen att man alltid ska skicka till alla, det räcker inte med att det finns på SBK Tävling alltså, men den infon är nog ganska nyligen utkommunicerad och har kanske inte nått alla.

Långprommis i fint väder, iklädd regnställ låter så där roligt... men det kanske är nyttigt? Man kanske tappar ett gram eller två. ;) Fast jag tror inte jag ska testa ändå. ;)

http://asa.kfib.org

Nina Palm

27 augusti 2012 08:41

Det ligger ett PM på SBK tävling men jag kan inte öppna det här från jobbet, det blir nån slags virusgenomsökning *fasa*! Jag tror att jag gick ner ett kilo minst, i vätska alltså *hehe*. Tack för tips! //Kramar

 
Ingen bild

Cina

27 augusti 2012 10:40

nog satt jag o tänkte ett par gånger vid datorn..."skulle varit där istället" o det är kanske därför, alltså en bakomliggande plan att uppdateringarna är som de är för att alla SKA vara där ;)

Nina Palm

27 augusti 2012 10:51

Kan vara så, kan vara så :). Men eftersom det sociala, som var hur kul som helst i t.ex Göteborg och Karlshamn för 100 år sen och i Borlänge (efterfesten för vår del), har tappat en del blir det lixom inte riktigt lika kul. Jag kommer aldrig glömma "kamratfesten" i Värnamo, där folk örlade runt i träningsoverall i kapprummet till en skolaula och det enda som fanns var kokt korv och öl :(. Där kom vi uppklädda och på partyhumör ... Pinsamt. //Kramkram

 
Ingen bild

Annika & Papaya

27 augusti 2012 13:24

Och jag satt på A-station och tänkte " vi skulle varit hemma istället" ;-) Nästa år (för det hoppas vi på) så hoppas jag att vi INTE drar startnr 20 iaf!!! Tävlingen tog som lite slut där redan på fredag em.
Jag kommer också ihåg skolan, korven och ölen i Värnamo! Jag hade också kvällen till ära tagit på mig festkläder och det kändes fel, eller nä, det kändes jävligt fel:-)
Stor kram på dig Nina <3

Nina Palm

27 augusti 2012 16:21

Startnr 20 är inte kul :(! Många hundar som ska ta sig genom banan innan man själv får börja. MEN nu har ni gjort den erfarenheten och det är klart ni är med nästa år - stensäker på det! Värnamo ... herregud så gräsligt! Tacka vet jag Göteborg ;). Bamsekramar!

 
Sabina

Sabina

27 augusti 2012 23:06

Jag missade all SM-spänning jag :-( Iof hade jag ju spänning på jobbet istället & fick smussla med Ajfånen när den plingade med uppdatering ;-)

Sjukt coolt att ha tagit sig dit oavsett slutplaceringen tycker jag!! Åhh jag hatar att inte veta vad folk tänker ta på sig (brukar tvinga fram en dress-code): to casual eller to much är lika hemskt vilket som...

// Bamsekramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

29 augusti 2012 07:13

Ett väldigt kollande blev det *pust*. MEN till sist fick dramat sin upplösning (eller vad man nu ska kalla det för nu pågår det eftersnack av guds nåde kring rapportsträckan, ok att man ogillar friluftsområde med en massa folk i men en sträcka utan vinklar känns ju inte så där väldigt utslagsgivande precis - springa rakt, snabbt och kunna behålla fokus trots långa liggtider är bra iofs men att ha huvet' med sig är ännu bättre!). Det ÄR coolt att få vara med - jag lever på det än :). 6 år senare *hehe*. Dresscode gillas verkligen! //Bamsekramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards