Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 24 augusti 2012

Av Nina Palm - 24 augusti 2012 07:04

Min och Yaxxons kalabalikträning i onsdags störde mig nog mer än vad jag trodde för igår efter jobbet kände jag bara - jag MÅSTE kolla om jag har rätt i mina tankar kring vad det var som gick fel   . Sagt och gjort, efter lite vila packade jag Kamelkungen i bilen och körde in till klubben för ett pass lydnad (inte lönt att träna hemmavid för jag tror det är själva klubbkonceptet som är lattjolajban all inclusive för Yaxxon)    . På klubben var det full aktivitet må jag säga - Jessicas grupp var där, rallylydnadsgruppen var där, Berith var där, Cina var där, Gosia var där och även makarna Anderberg   . Tog tjuren vid hornen direkt och efter ca 48 försök (ja - nu överdriver jag för dramaturgins skull   ) kom Yaxxon ur bilen lugnt och fint och vi kunde gå ner mot bortre delen av planen för att sträcka på benen lite. Han fick gå kopplad och INTE dra runt på mig efter eget tycke och smak  . Släppte honom under ordnade former och sen var det fritt hopp och lek med en del fullföljda inkallningar som gällde   . Samlade ihop oss för lite träning och tro fasen om han inte både kunde gå ett prydligt och skallfritt fritt följ   . Var jättepetig och krävde rätt samtidigt som jag gjorde det hela ganska svårt för honom med oväntade vändningar, tempoväxlingar och backningar. Belöning i form av godis fick han så klart när han var extra duktig men blev det snett eller för mkt plogning och trängning fick han veta det oxå - på ett beslutsamt sätt, inte argt och irriterat   . Shit så bra det kändes där ett tag   . Jag avskyr plogning - på riktigt    - men jag har faktiskt höjt min tolerans i just det avseendet en aning för att jag just nu, när vi har lite problem med att pricka rätt sinnesstämning, känner att jag inte vill rätta honom allt för mycket utan att jag måste prioritera balansen och lugnet. Alltså: han kan ploga en aning för mycket nu MEN så länge han inte skäller i marschanträdena och börjar bitas i frustration eller tränger är jag nöjd.

_
Efter fria följet tog vi en liten välbehövlig paus innan vi satte igång att träna sändande till ruta, fjärr, apportering, hopp och ställande/läggande under gång. Rutan gick bra, nån enstaka miss, men nu kör vi mot en liten, liten rutstackare (1.5 x 1.5 m) och hade det varit en normalstor ruta hade han prickat den alla försöken   . Fjärren är tillbaka men avslutet är inte bra - han har fått så mycket beröm för att han satt sig upp att han kan sätta sig upp när han tror det är dags. Det grejade jag med igår, backade bandet lite helt enkelt, och de sista två gångerna låg han fint till jag hade anslutit och sagt "sitt". Apporteringen är inte perfekt men helt ok, han kan lätta något på sin kamel-lalla i kastet och rullar runt apporten i munnen just innan han ska sätta sig. Hoppet funkade bra igår och även ställande och läggande under gång, han la sig riktigt snabbt faktiskt vilket - vid närmare eftertanke - var mer eller mindre sensationellt   . Inkallning körde vi förresten oxå och där gäller det för mig att kalla in snabbt som satan efter tävlingsledarens kommando för annars kan det bli en tjyv   .

_
 

_
 

_
 

_
Lite fika blev det så klart innan det var dags att ratta hem Silver Bullitt mot Bara och sofflocket   .

_
Frasse fick stanna hemma igår och gå på långtur med husse   medan Faxe, som varit på jobbträning hela dan låg och råsov i stort sett hela kvällen   . Det kostar att ligga på topp   . Han hade fått några spår, som hade gått bra IGEN   . Han hade iofs varit lite för ivrig en kort bit i starterna på spåren och därför legat på lite väl bra men eftersom han hade haft nosen i spåret hela tiden var det ju inget större issue enligt expertisen. Lite lydnads- och skyddsövningar fick han sig oxå till livs och man får en känsla av att bitarna håller på att falla på plats för den lille (  ) svarte. Nu är han röntgad och veterinärundersökt utan anmärkning och han har visat sig fungera bra i träningen + att Jonas och han trivs väldigt bra tillsammans (nästan tramsiga de där två faktiskt, om jag ska vara helt ärlig   ). Det sista hindret som ska övervinnas är L-testet (om han nu inte plötsligt skulle visa sig bli helt obildbar en dag = stor risk lakritsfisk   ). L-testen bör äga rum inom nån månad och jag håller redan tummarna ... paw rikh-titt   .

_
Idag ska jag eventuellt gå och få håret fixat ... är inte säker nämligen eftersom jag har förlagt min bautastora kalender på nåt "bra ställe"   . Måste alltså ringa Alexandra och kolla när det var jag skulle komma egentligen. Jaja. Det visar sig.

_
Till sist önskar jag alla SM-ekipage jag känner ett big a bauta LYCKA TILL   !
_
ANTAL STEG IGÅR: 10 813

_
"Det är inte ens fel att två snarkar."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards