Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 23 augusti 2012

Av Nina Palm - 23 augusti 2012 07:44

Så kan man väl sammanfatta gårdagens övningar och idag känner jag bara ett enda stort fett "ATT JAG ALDRIG LÄR MIG"   . Detta gäller framförallt Yaxxon, som är en vildbasare med ett pannben av guds nåde ... typ   . Han bjuds ett lillfinger och tar hela handen i den meningen att han direkt utnyttjar en något slapp kontroll från min sida till att rocka loss å det grövsta. Han ger mig inget finger (för det kan hundar inte göra - det har GB sagt   ) utan han får intrycket av mitt agerande att det är fritt fram att improvisera och då kan man lugnt säga att han gör det med kraft. Igår var en sån NER-dag och innan jag somnade igår funderade jag på var nånstans jag sa åt honom att "idag behöver du inte lyssna på vad jag säger" och det gjorde jag redan vid bilen ... pinsamt nog   . Han for ut ur bilen som en projektil, gjorde ett av sina klassiska kamelsprång och tog avstamp på mig innan han susade iväg på äventyr. Jag sa så klart åt honom att sluta lite halvhjärtat så där, men han gjorde lyckligt ett språng till och for runt så att jag hade stora problem att koppla honom   . På rastrundan fortsatte jag på den inslagna vägen med att inte kräva inkallning på första försöket och säga 98 "loss" innan jag krävde att få tillbaka bollen ...   . Tro fasen att Yaxxon var lätt urspårad när det dags för fria följet   . Han plogade, han trängde, han bet mig i västen och i handen och som slutlig piff lade han till startskall i marschanträdena   . För att göra en lång historia kort fick jag jobba järnet för att Yaxxon skulle förstå att min tidigare överslappa attityd var ett minne blott och då helt plötsligt - som från ingenstans - hade jag en följsam och snabbsittande (!!) hund vid min sida   . Han var verkligen jätteduktig, snabba reaktioner i vändningar och stegisar och - som sagt - så gjorde han supersnabba sättanden. Det sjuka med detta är att jag VET det här, Jonas (som kört Yaxxon ett helt år) har tjatat och påmint varje gång det blir stimmigt och ja ... Dum i huvet' är man. På riktigt   . Cina kommenderade runt oss under tiden och jag tackar ödmjukast för din uthållighet, det tog ju en stund att landa raketen om man säger så ...   . Inkallningen med stå och ligg gick så där och även krypet och skallet men det tror jag faktiskt berodde på att Yaxxon var rejält trött i huvudet så det väljer jag att inte lägga så stor vikt vid.

_
 

_
Frasse var det mest UPP med igår - han var jätteduktig även om han var lite lätt övervarvad i början och distraherad av husse, som grejade med Sabina och Khan vid sidan av   . Vi körde ett rejält pass linförighet med det vanliga tjatet om "ett sitt per halt" och rätt position - lite för "på" i början men inte ens i närheten av vad Yaxxon var. Cina höll koll på sitt kvar, inkallningar och läggande under gång, som funkade finfint och hon stod även bredvid som tävlingsledare på en 5 minuters platsliggning med full aktivitet runtomkring, Frasse kröp framåt en tredjedels hund (20 cm ungefär) men låg på det stora hela lugnt och fint   . Vi hade inte fått en 10:a på platsen om det hade varit tävling för han pep nån enstaka gång oxå men en 7:a eller 8:a funkar för oss, får vi det när vi appellar är jag 100 % nöjd med tanke på utgångsläget   . Just ja, vi körde framförgående oxå vilket inte gick så bra som det brukar, jag tror det berodde på att han var ganska upptagen med att hålla kollen på Jonas, som grejade en bit ifrån.

_
 

_
Faxe fick oxå träna lite lydnad och det såg riktigt trevligt ut, man kan säga att behållningen av honom var ett klockrent UPP. Jonas har lagt ner sjukt mkt tid på fria följet (positionsfascist som han är   ) och det börjar verkligen betala sig för jösses så fint han går, den lille knasten (Faxe alltså - inte Jonas). Igår körde de med extern belöning i form av brandslangen och det gick bra, nån enstaka miss blev det så klart när Faxe for iväg mot brandslangen innan belöningsordet hade hunnit komma (trots att han själv tyckte att han var världsklass) men han är ju lätt att kalla tillbaka så det blev inget tjafs av det  . De körde även platsliggning en bra stund och Faxet låg så fint och lugnt trots alla aktiviteter runtomkring.

_
 

_
En riktigt mysig kväll på klubben blev det allt och det var riktigt tradigt att behöva köra hem och nanna men vardagen visar som vanligt ingen nåd, inte ens efter Onsdagspartyn   .

_
Idag får vi se vad som händer. Faxe är på jobbträning med husse hela dan och ikväll ska jag nog försöka få ihop en träning till, iaf med Yaxxon (gör om, gör rätt) medan Jonas ska få det eminenta uppdraget att gå på långis med Frasse och lägga honom plats på nåt kul ställe   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 13 318

_
"Friskt kopplat är hälften brunnet."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards