Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av Nina Palm - 13 augusti 2012 07:22

... till ledigt   . Imorse var det bra trögt att vakna -gjorde ett tappert försök att se OS-avslutningen men tyvärr svimmade jag strax efter George Michaels uppträdande och missade därmed Spice Girls, som jag var lite nyfiken på att se efter alla år   . Möjligen ett kulturellt lågvattenmärke i musikhistorien men jag tyckte de var rätt käcka när det begav sig, trallmässigt alltså. Lite som Bananarama, Rick Astley och allt vad de nu hette i stall Stock, Aitken & Waterman in the good old days  . För övrigt har jag alltid haft vissa brister på det finkulturella planet   .

_
Helgen har varit hur mysig som helst. Startade i lördags med ett besök i Åhus där vi tog oss en tur ner till Otto & Glassfabriken-kiosken med mamma och familjen Johansson och åt varsin sjukt stor glass   . Senare blev det grillning och man kan ju lugnt säga att vi inte hade behövt ha bilen med oss för vi kunde LÄTT ha rullat hem till Malmö för egen maskin   . Kajsa var i toppform och sprang runt med sin slemmiga boll mest hela tiden och la den i våra knän, backade bakåt och väntade på lek   . Att leka med Kajsa är så där kul för hon har - om möjligt - blivit ännu sämre på att släppa bollen på kommandot "loss" sen hon gick i pension   .

_

Max var den som tyckte att Kajsas speciallek var rolig

_
 

_
Igår var det träningstajm på ett "nytt" ställe på Revinge och planen för dagen var spår för alla tre och uppletande för Yaxxon och Frasse   . Faxe fick fyra spår i hyfsad medvind ā 150 meter styck med förledning av hund (Bizzie) och förare (Susanne) som gick tvärs över alla spåren. Sista spåret hade en vinkel på slutet. Faxe kom ju s.a.s ospårad till oss och hade lite bry med att förstå konceptet men trägen vinner och igår var egentligen det roligaste, att han letade spår hela vägen fram till starten på första spåret. Polletten har trillat ner och DET är ju bara hur kul som helst   . Han låg på fint i spåren, gjorde en kontroll på första förledningen och valde efter lite om och men att därefter följa Susanne och Bizzies spår men se den rövaren gick inte *ajabaja*   . Övriga spår, inklusive förledningar, gick bra bortsett från att han gjorde en något för lång "kontroll" i sista spåret innan han fortsatte på rätt spår, han vinklade hur fint som helst och kom till sin boll. Vissa hundar fattar ju grejen med spår (eller sök eller vad det nu är man provar) direkt och bara spårar på medan Faxe hade lite svårare med att fatta att det var vittringen på marken och inte eventuell vittring i luften som var det som var intressant. Heja Faxe   ! Och heja envisa husse   !

_

Here we go    

_
 

_

Husse får hålla emot    

_

_
Frasse sen. Jag kände direkt när jag tog Fräset ur bilen att han hade "en sån dag". Fick knappt på honom selen och hade stora problem att få kontroll på honom på vägen mot spåret (och på rastningen innan)     . Det är som att föra en diskussion med en stendöv och tillika sjövild ponny och det finns inte en belöning/avledning som fungerar i det läget, t.o.m bollen blir ointressant (jag provade med den nämligen)   . Hur som helst. Vi kom till spåret med selen på till slut och det hela började bra med markerad skogspinne och en snygg vinkel men sen var det mer muskler än hjärna i stort sett hela vägen, han for av spåret utåt sidorna, vindade och ... ja   . Jonas gick med bakom och sa till mig att stanna och tala allvar med honom och så här i efterhand borde jag ju ha gjort det men jag tyckte att det såg ut som han hade problem med själva spåret och det kan man ju inte bråka om   . Efter cirka 700 meter fick jag nog och tog in honom och sa åt honom att skärpa sig, kortade av linan och var verkligen jättebestämd och tro't eller ej slutade han vimsa och spårade hur fint som helst   . Sista benet i motvind var svårt men då var han så slut att det nog snarare berodde på det än på att han hade "en sån dag". Bra var iaf att han markerade 4 av 5 skogspinnar i spåret som var ca 1100 meter långt.

_
 

Jag selar på min vilda ponny och Leif skrattar stöttande i bakgrunden   .

_
 

_
 

Utvecklingssamtal   

_
 

Vänner igen   

_
Yaxxon fick gå samma spår som Frasse, jag, Sabina och Jonas hade gått en timme tidigare - inklusive vims och allt - och Jonas höll i linan, enbart av den anledningen att det var så länge sen han spårade med Yaxxon   . Jag hängde med och höll i kameran och säga vad man vill om Kamelkungen men spårar gör han som en gud (även om hans tävlingsstatistik inte direkt styrker detta för närvarande   ). Han sorterade ut rätta spåret (som vid det laget var dryga 3 timmar gammalt) och gjorde ett kanonjobb. Han missade oxå en pinne men hittade i gengäld en kvarglömd polisapport i metall   .

_
 

_
 

_

Apportparty  

_

Fröjd för ögat i dubbel bemärkelse    

_
 

Slutlek   

_
Uppletandet sen. Ja   . Jag har tränat UT-skick till förbannelse med Frasse eftersom han efter sin tid som tjänstehund är van vid ett annat sorts uppletande. Detta iaf sen han fick byta till passiva markeringar iförd munkorg och flexikoppel den sista tiden. Han har därför lärt sig att jobba mer nära än vad vi vill ha i hobbybrukset. Det har gått väldigt bra med de där ut-skicken de senaste månaderna vi har tränat men igår hade vi medvind i uppletanderutan och han fick därmed ingen vittring alls, varken av vallningen eller av föremålen   . Det är lixom då UT-skicken kommer in i bilden på riktigt ... om man frågar mig, men tydligen inte om man frågar Frasse   . Han ställde upp sig jättefint, jag skickade UT och han gick ut 10-15 meter och vek av åt höger, jag kallade in och skickade om - samma sak   . Det var bara att plocka fram åsnan i mig och gå en bit ut i rutan, skicka igen och kalla in, skicka igen och kalla in ända till jag stod 7-8 meter från yttre gränsen - DÅ gick han ut, fick träff och jag lovar att mitt glädjetjut skulle ha kunnat väcka döda   . Frasse fattade grejen och de sista tre skicken, varav ett tomt, var HUR snygga, långa och raka som helst   . Han råkade hitta ett föremål när han var på högerturné men det fick han då inga karameller för eftersom han ignorerat en tydlig inkallning en stund innan  .

_
Yaxxon gjorde ett riktigt fint uppletande men droppade tyvärr ett par föremål hos mig, men med tanke på de svåra förhållandena (medvind på äng i stekande sol med relativt nyspårad och därmed trött hund) tyckte jag att han var ursäktad   .

_
Väl hemma var det handbollsdags - herregud så spännande och HEJA SVERIGE   - och jag passade på att greja med fotoskörden. Fler bilder finns HÄR   .

_

STEGRÄKNAREN HAR TYVÄRR LEGAT PÅ ETT "BRA STÄLLE" SEN I TORSDAGS ... UPPHITTAD IDAG.

_
"Sitt goda minne tappar man men goda minnen bevarar man."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards