Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av Nina Palm - 6 augusti 2012 07:27

Jag är rätt mkt för att räkna - som en del vet - och idag räknade jag ut att jag ska gruva 22 dagar till innan det är dags för semester igen   . Nästan två veckors ledigt blir det!

_
Helgen har både varit väldigt hundig och väldigt huslig. Hundligt sett har det både blivit ett pass lydnad i strålande sol på klubben med trevligt sällskap och ett pass sök i en väldigt kvav skog, även detta med trevligt sällskap   . Husligt har jag tvättat en rätt rejäl hög tvätt (där en hel del kunde tumlas torrt - bara så ni vet   ), jag har ammoniakat väggarna i hallen, allmänmummat hemmet i övrigt och djupsanerat och plockat undan en massa grejs som lagrats i grovköket - "jag ställer den här så länge" ni vet   .

_
Yaxxons fjärr kraschade som bekant i torsdags - mitt i momentet    - och när jag körde momentet i fredags efter jobbet fick jag inte ens upp honom i sittande med dk (det hade vi haft råd med) och då valde jag istället att skippa tävlandet och stanna hemma och ha fredagsmys med Jonas, som skulle jobba natten   .

_
I lördags vaknade jag till laddad kaffebryggare och nyservade hundar   och kunde ta en riktig mysmorron innan jag åkte till klubben för att träna lite lydnad med Lotta, Cina och Sabina   . Det som var mest spännande var ju fjärrdirigeringen och jag lovar att det var nära att jag ströp Yaxxon på plats när han satte sig upp som ingenting på första kommandot   ! Nu gjorde jag så klart INTE det utan han fick en boll i truten direkt men känslan fanns där, helt klart   . Gjorde om det och då filmade Lotta det hela och även om avslutet blev fel framgår det av filmen att växlingarna funkade finfint.

_

_
Hur som helst. Nu funkade fjärren igen och träningen i övrigt gick oxå bra tycker jag   . Vi har en del att jobba hem igen i fria följet - han ligger på tok för långt fram i position men är förlåten eftersom vi faktiskt inte tränat som vi borde under sommaren   . MEN han är iaf rak i kroppen och tränger inte och bara det är ju gött eftersom det är så besvärligt att fixa - plogning och trängning. Ok, han tränger just när vi börjat värma upp men det fixar till sig ganska snabbt. Läggandet under gång är som det är, dvs. dåligt, MEN han lägger sig och ibland gör han det faktiskt riktigt snabbt. Får försöka komma på vad skillnaden är mellan ett bra försök och ett dåligt försök   . Sändande till ruuuuta går fort och bra och när vi väl kör i normalstor ruta (vi tränar på 1.5 m x 1.5 m) tror jag inte att det blir några problem med att få in honom med nåt enstaka hjälpkommando om det skulle bli fel.

_
 

_
 

_
 

_
 

_
 

_
Apporteringen gick bra, lite rull med apporten i avslutet men inget alarmerande bävertugg iaf   .

_
Frasse sen. Han och jag har äntligen hittat varandra i det fria följet. Positionen, som jag VET att han kan när husse går med honom, börjar funka i vårt samarbete oxå   . Faktum är att Frasses position är så nära perfekt man kan komma coh dessutom har han en enastående energi (helt utan ljudeffekter) och är grymt snabb i sättandena och i bakbensarbetet   .  Det vi kan få är för snabba sättanden, dvs han sätter sig i samma sekund som jag stannar och rättar in sig spontant när han märker att det blivit snett (jag brukar kalla det "dubbelsitt") och för att fixa det visar jag honom rätt/påminner.

_
 

_
 

_
Vi tränade på sitt kvar där vi fick ett "ok jag kommer nuuuuu"   men sen skärpte han sig och gjorde rätt alla gångerna. Även hopproblemet (där han glatt och gärna tagit sats från själva hindret = betyg fetnolla deluxe) har löst sig - tror jag - för nu har han inte varit på hindret en enda gång på hur länge som helst (*peppar peppar*).

_
 

_
Avslutade träningen med skall med kommendering som med hjälp av godis under vänsterdojjan har blivit mer ...markbundet om man säger så   .

_
 

_
Fler bilder från vår sommarsolochkoskitihagen-träning finns HÄR   .

_
Just ja - jag har en bild till som jag vill lägga här som FOTOBEVIS på att Frasse faktiskt inte är så tjock som han ser ut   . Har man björnpäls så har man lixom   .

_
 

_
Igår var det alltså dags för skogning och planen för dagen var SÖK. Vi var fyra stycken som skulle köra sammanlagt sex hundar - jag (Yaxxon och Frasse), Susanne (Bizzie och Ulla), Lotta (Änzo) och Inger (Hjalle)   . Spårligan var inte så stor - men dock extremt (nästan plågsamt) seriös - och bestod av Sabina (Khan), Leif (Benzon) och Cina (Yalla). Vi vallade ruta, snitslade och donade där skogen är som brötigast, gjorde ordentliga planer för våra hundar, varierade belöningar och påminde varandra om Fröken Kristinas instruktioner från lägret   . Frasse fick söka för att jag helt enkelt inte är riktigt i form ännu för att åka efter honom i ett spår och jobba apporter som jag måste och SOM han sökte! Inga stopp, inget spårande i vallningen, klockrena markeringar (ingen hjälp alls innan start, helt ren, utan korg, täta skall) och även om han var bra trött på sista skicket gick han ut och gjorde sitt jobb - det var lite klump i halsen-varning på det för min personliga del kan jag säga   . Yaxxon gick som tåget han med även om han fick en sk. "minnesbild" innan starten eftersom vi inte har kört på så länge. Raka fina och supersnabba skick, intensivt sökarbete och 5 av 6 skallmarkeringar var täta och bra (perfekt tajming i belöningarna från figgarna  ). Ja och så var han faktiskt riktigt lydig i transporterna och på stigen. Det vi ska jobba med nu är skallstarterna som inte är riktigt automatiska ännu + tomskick, som jag tror att han är redo för nu. Det ska jag dock göra i en lite öppnare ruta där jag oxå ska träna "systemövningar" för att lära honom gå framåt i rutan mer konsekvent   . Lite extra kul var att farmor Sussie kom på blixtvisit och fick se barnbarnets fina sökjobb ... Yaxxons pappa Bosco var Sussies tjänstehund. Fast den som glänste allra mest igår var faktiskt Ulla, som inte kört sök på hur länge som helst men som gjorde ett sjukt bra jobb med både raka skick, konsekventa framslag och täta skallmarkeringar ... jag tror Susannes tappade haka fortfarande ligger kvar nånstans på mittstigen faktiskt   .

_
Avslutade dagen med ett helt ok uppletande för Yaxxon och budisar med Frasse. Yaxxon hittade grejer mest hela tiden men "vägrade" gå ut i ena hörnet av rutan så det fick vi ju ta ett snack om   . Frasses budisar gick som tåget men vi har helt klart ett tjyvstartsproblem hos mottagaren (tack för karamellerna, trevligt att träffas, nu drar jag   ). Det får jag ju ta tag i, för nu verkar det som han fattar själva idén med momentet.

_
VVAI: - 1.8 kilo (13 dgr)

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 7 655

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 10 459

ANTAL STEG IGÅR: 13 360

_

"Ingenting som utvecklas följer sin ursprungliga plan."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards