Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 3 augusti 2012

Av Nina Palm - 3 augusti 2012 07:03

Hmm. Igår var jag och tränade på Burlövs BK tillsammans med Lotta och Susanne i den fina sommarkvällen - lite kvavt och varmt men helt klart behagligt väder   . Lotta fick agera kommandora och hon skjutsade runt mig och Kamelkungen i ett ganska najs fritt följ, han plogade lite men höll positionen fint och satte sig ganska snabbt och dessutom rakt i nästan alla halter   . Jag var väldigt nöjd. Ligg under gång gick ovanligt bra, inkallningen var tjyvfri och ställandet under gång funkade finfint. Avslutet på ställandet kunde varit mer ā la stenstod (han rör gärna ena frambenet när jag ansluter) men jag är nöjd med tanke på att vi tränat 3-4 ggr efter en lång vila   . Apporteringen gick oxå bra, lite rull med apporten innan avslut men jag slapp morret innan gripet iaf och det är ju alltid kul när man ska köra BL, det är ju så där bögigt att göra en slags attack mot apporten innan man griper den (skrivet för att cementera fördomar   ). Sändandet till ruta gick snett ut åt vänster på första skicket men det fixade vi till och när vi körde andra passet sprang han till rutan flera gånger från olika håll   . Gårdagens helt oväntade krasch kom i fjärren, efter ett par felfria växlingar gick det bara inte att få upp Kamelen i sittande   . Inte en chans. Tog upp, gjorde om - nepp, här ligger jag finfint och jag tänker INTE sätta mig   . Fjärren har ju varit hans bästa BL-moment nästan och så bara låg han där och rörde sig inte ur fläcken. Okej. Jag visade rätt och efter pausen gjorde jag om det hela. Ok - han satte sig men det var ju inte som vanligt alls   . Hundar är hundar, tänkte jag, och la det hela åt sidan för att köra ett varv nu på morrenen, laddad med godis och gott humör traskade vi ut i det daggvåta gräset. Men nej - fjärrknappen fanns inte alls i Yaxxons kontrollpanel  . Visade rätt och trixade på nära håll och då gick det bra men på avstånd, nej. Inte ens att jag tillbaka till ynkliga 5 meter hjälpte. Får prova igen när jag kommer hem och funkar det inte då blir det ingen tävling ikväll, det är så tight om poängen i lydnadsklass och med tanke på att Yaxxon är lite i yvigaste laget har vi inte råd att missa 20 poäng. Vad trött jag blir! MEN jag värmer som vanligt och provar och med lite tur har knappen börjat funka igen   . Tack gode gud för flextid!

_
Bizzies och Änzos valnötter fick oxå jobba och vad jag kunde se funkade samtliga knappar i deras kontrollpaneler   . Lite finjusteringar här och där blev det så klart, knep och knåp typ, men utan det är det ju ingen riktig träning.

_
Innan jag åkte iväg och tränade hade en av mina Facebookvänner, Christer Haglund, lagt ut en bild på en luddsamling som han plockat ur fläkten på deras torktumlare och märkt av den senaste tidens torktumlarissues jag blev ju på hugget direkt och bad honom ta kort på var fläkten satt på deras maskin   .

_
 

Christer och Carinas ludd   

_
 

Fläkten sitter bakom den runda luckan till vänster

_
Väl hemma efter fjärrdöden rotade jag fram den minsta skruvmejsel jag kunde hitta och meckade loss fläktlocket i tumlaren och man kan ju lugnt säga att fläkten har haft det rätt jobbigt ett tag   .

_
 

Vårt ludd   

_
Spolade ur filtret (grejen/lådan till höger med röda sprintar) och torkade ur allt för att sedan köra premiärturen med tumlaren efter fläktrensningen och - tadaaaaa - den funkade igen   . Liite spännande var det allt att sitta och lyssna på tumlandet och med fasa vänta på att den skulle stängas av med hjälp av överhettningsskyddet igen. Sicken jädra tur att vi inte hann köpa en ny   ! HURRA HURRA HURRA  för det ! Sicken jädra tur att inte motorn bränt eller att hela maskinen börjat brinna   .

_
Idag får vi alltså se vad som händer. Funkar fjärren någorlunda när jag kommer hem ska jag iväg till Skurup och tävla lydnadsklass 2 och gör den inte det blir det fredagsmys innan Jonas sticker och jobbar det första nattpasset av 4   .

_
Annat nytt idag är att mamma införskaffat en visselpipa att använda för att kalla in Kajsa och hon har nu fått instruktioner om hur inkallningen ska läras in på nytt. Just nu stannar Kajsa på visslingen och står och väntar på inkallningen som hon ändå inte hör men dock ser ... med ena ögat  . Ska bli roligt - jag menar, hon blir 12.5 år gammal om en månad och då kan man ju sannerligen tala om att "lära gamla hundar att sitta"   .

_
 

En härlig gammal sommarbild på Kajsa, Yaxxon och Nixx i en naturpool   

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 304

_
"Argumentera aldrig med en dåre, folk kommer inte att se vem som är vem."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards