Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 27 juli 2012

Av Nina Palm - 27 juli 2012 07:02

Nu kan man ju lugnt säga att det har blivit sommar ... till slut   . Det är mysigt med ljuset och solen och allt men jag trivs bättre rent fysiskt när temperaturen ligger runt 20 grader, lagom is my middle name. Efter den senaste tidens lynniga väder med ösregn, kyla och stekande sol om vartannat kan jag stå dock ut med att vara svimfärdig 20 timmar om dygnet   . Nästa sommar SKA vi ha en pool på plats på tomten   . Det finns ju ganska stora och fina pooler som inte kostar hur mycket som helst nu för tiden. Apropå trädgårdar då. I onsdags när jag kom hem från jobbet hade Jonas hunnit klippa nästan alla häckar (detta har legat i röret rätt länge) och det var bara för mig att svida om, hämta en rulle svarta sopsäckar och en kratta för att kunna räfsa ihop allt skröfs. A lot of skröfs it was - indeed. Det tog över två timmar   . Men shit så fint det blev   . Rensade den sista orensade rabatten när jag ändå var igång och grannarna, som berättade att de fått lite ångest av före ägaren Mickes minutiösa trädgårdsskötsel, fick troligen fullt ångestpåslag igen   . Nu är nästa projekt - förutom att ta bort det bautastora körsbärsträdet på baksidan - att bli av med flaggstången som står prick där vi är rätt överens om att den framtida poolen ska stå. Nu vet jag inte exakt hur i all världen man blir av med en flaggstång men en annons på Blocket kanske man kan prova?

_
 
Kajsa, milleniumtanten, i en annan fin trädgård, ingen orkade leka med henne i värmen så hon fick vackert nöja sig med att vakta sin ständiga följeslagare bollen    

_
Efter trädgårdsjobbet var vi helt slut och det enda som orkades med var grillmiddag, hundrundor och varsin sval dusch   .

_
Igår var en bra torsdag. Jag och Gosia tog en lunch tillsammans   och efter jobbet åkte jag raka spåret hem, rastade Hobbisarna, plockade ner och vek tvätt som hängt ute, dammsög ett varv och käkade världens godaste fruktsallad med iskall vaniljyoghurt till kvällsmat   . Jonas och Faxe hade haft träning på jobbet hela dan och var ganska slut i rutan när de kom hem ... detta kan iofs även ha berott på att Faxe dragit på en hare på sin rasterunda och att Jonas sin vana trogen (been there, done that lixom) satt efter honom i full tjänstemundering för att delge knasten sina synpunkter på dylika tilltag   . Känns bra så länge ilskan och adrenalitet ger kraft men när hunden ifråga är infångad, tillrättavisad och satt i bilen blir man lixom väldigt medveten om att det är strålande sol, 30 grader varmt och att uniform, tunga kängor och polisiär tjänstepackning väger närmare 20 kilo   . I övrigt hade Faxe haft en av sina sämre dagar i spåret och en helt ok dag i skyddet, så mycket man nu orkar ha träningsdagar överhuvudtaget i det här vädret.

_
Framåt kvällen tog jag tag i mitt återupplivade projekt VVAI (veritabel volangattack all inclusive) och gick på långtur med Yaxxon   . Tog med mig bollen och tränade en sväng dessutom och det gick väl sisådär tycker jag ... eller - egentligen - allt gick bra utom långa inkallningen med stå och ligg, som var riktigt dålig på alla tänkbara sätt. Det enda han INTE gjorde var att tjyvstarta   . Han satte sig upp när jag hade gått en bit, han gick 93 steg innan han stannade ordentligt och tog runt en kvart tjugo minuter på sig att lägga sig ner  . För fort, för fel. Inte ens lönt att göra om utan jag plockade isär det hela och körde ligg kvar, stanna på kort avstånd och ligg på kort avstånd ett par gånger - får se om han lyckas tänka över det hela till nästa gång   . Fria följet funkade fint och även fjärren sitt/ligg (klyddar inte med stående just nu eftersom vi ska tävla nästa fredag i lydnadsklass 2). Det vi behöver öva på nu är sändandet till rutan och att någon står bakom Yaxxon och vevar under fjärren. Krypstarter och skall klämde vi oxå in i gårdagens promenadpass och det var inte mycket att säga om det mer än att första sekvensen skall är glesare än den andra, men det är ju mer normalstatus för oss om man säger så   . I övrigt gick Yaxxon lös nästan hela rundan och det slog mig att han faktiskt är väldigt lydig trots att han ser helt vansinnig ut när han far omkring med sina fynd i form av kottar, läskburkar och pinnar   . Nånstans mitt i allt studsande hit och dit har han koll på mig.

_
Frasse Fräs fick sin bästa rastning i livet - en ensamtur med husse. Det är gränsfall rörande så lycklig han blir när han förstår att det BARA är han och husse som ska ut på äventyr   .

_
 

Om nån undrar varför man har en pool på golvet när en schäfer druckit - här är svaret   !

_
Idag får vi se vad som händer. Vi har inga planer just nu iaf och det är faktiskt rätt skönt   . Det som måste fixas är iaf hundmat och tankning av Silver Bullitt eftersom en tur till skogen väntar imorron   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 12 315

_
Gårdagens roligaste från Facebook, snodd av Herr Hobbelotta:

_
"Vegetarian: Ancient tribal slang for the villageidiot who can't hunt, fish or ride."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards