Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

SEMESTERN RULLAR PÅ :)

Av Nina Palm - 21 juni 2012 11:37

Kanske dags för en liten semesteruppdatering? Jodå   . Vi semestrar för fullt och har haft tur med vädret på riktigt   . Sol nästan hela tiden om man inte räknar ett sånt där sommaroväder som kom farandes i måndags eller när det nu var. Jo det var i måndags för vi hann just bli klara med sökträningen när regnet började falla så smått för att senare övergå i regelrätt skyfall   ! God damn alltså!

_
Sökträningen då. Jo – Yaxxon verkar inte ha tappat minnet iaf under det ganska långa uppehållet i sökträningen   …. Herregud vad den pojken laddar och sladdar i skogen och risken är, att han springer lite för långt innan näsan kopplas på   . Lite som när vi tränade rapport alltså. Han for iväg (rakt och snyggt på anvisat håll) och gjorde superfina framslag, bara det att de kom 75-80 meter ut vilket ju i längden kan bli ganska energislukande   . Väl hos figuranterna kom han igång fint med skallmarkeringarna, han gjorde ett (vad jag kallar) stäppkamelsprång på första figgen bara   , men Gosia är ju en handlingens kvinna så hon plockade ner honom snabbt och bestämt och backade ut honom. Sen gick det bra! Skallen skulle stundtals kunna vara tätare men det jobbar vi vidare på. Extra nöjd är jag med att Yaxxon skiter högaktningsfullt att jag kommer dundrande ut för att hämta honom utan fortsätter engagera sig i figuranterna. MEN han är ju inte Skånes mest lättsnodda hund för intet …   

_
Faxe fick börja med vindmarkeringsövningar han   . Han är ju en väldigt social kille och när han kände vittringen av en människa kastade han sig beslutsamt ut i kopplet i skogen och fick dra husse ut mot buse och bollek   . Busarna låg ca 40 meter ut och han fick så klart inte starta ut mot busen innan han v e r k l i g e n visade vägen med nosen. Vi hade lite strul med vindarna men det ordnade sig ändå   .

_
Yaxxon gjorde ett jättefint uppletande som avslut på dagen. Vågar man tro att våra avlämnandeissues är till ända   ?

_
I tisdags gjorde vi ingenting nästan. Lite vardagspill här hemma och långisar men ingen träning, tyvärr   . Vi hade bestämt med en kollega till Jonas men så blev det ändrade planer och vips ramlade hela sökupplägget ihop och ja, vi sket i det   . Tradigt men sånt händer. TUR att Sverige vann mot Frankrike med 2-0 och att Zlatan tog av sig tröjan då alltså   .

_
Igår åkte vi ut för att prova lite hårda spår med Faxe och lärdomen blev: det är inte optimalt att träna hårda spår mitt på dan när 1000-tals personer är ute och spankulerar eller kör bil   . Faxe fattade ingenting om man inte räknar de stackars 20 meter han faktiskt insåg att det låg ett spår på en jättestor grusplan – gör om, gör rätt. Vi får fixa med detta på kvällstid helt enkelt. Något sura ändrade vi planerna och körde ner till klubben för lite lydnadsträning istället   . Faxe var först ut med sitt kvar/ingångar/inkallningar och positionsträning och det börjar ta sig riktigt bra   . Han är lite yvig … typ   … men han tycker det är kul och börjar så smått att inse att han har en bakdel också. Alltid bra att veta   . Han älskar bollen och han kommer 100-procentigt tillbaka för att leka mer med husse, han har inga äga-tendenser och han släpper fint så här långt trots att han lägger hela sin kraft i kampleken och det är ju en stor fördel när man ska träna lydnad och samarbeta   .

_
Yaxxon och jag dammade av vårt framåtsändande och det gick oväntat skitbra   ! Hade linan med för säkerhets skull men den kunde jag koppla bort efter första skicket redan. Jättefint och LAGOM tempo ut, snabbt stannande och sen gående från gruppen. Ibland äger han helt enkelt, den där Kamelkungen   . Fria följet gick också bra, trots kommendering, och nu vet jag helt säkert att jag måste vara otroligt fokuserad och beslutsam för att slippa hallaballoo   . Jag blev nämligen överlycklig (hoppade omkring i en lyllig krigsdans) när vi kunde göra hur många vändningar på stället och stegisar som helst utan att han lät i en enda högergrej och direkt när jag släppte ”allvaret” var han igång igen   men jag kunde iaf samla ihop honom snabbt och det kan eventuellt vara så att jag har hittat metoden. Nackdelen med upplägget är att han inleder med lite för mycket trängande pga överjävlig ”kontakt” men hellre det än att ha skall och ljudeffekter varenda gång man gör nåt som råkar vara åt höger   . Skallet med kommendering var helt ok – lite glest för min smak men han satt ordentligt på sin lalla och växlade inte position. Krypet är bra såtillvida att han håller positionen och följer fint men när jag går för snabbt åker röven upp på tok för mycket och detta blir sommarens stora projekt tillsammans med tunga apporten där avsluten är rena kräkmedlet. Förutom BL-projekten vittringsapportering, fjärr med sitt/ligg/stå och sändande till rrrrruuutan   .

_
Frasse var sist ut och vi jobbar på rakheten i linförigheten och där får han helt enkelt finna sig i att få en lätt box på sin näsa när han glider för långt fram OCH att få sina karameller kastade utåt/bakåt när han gör rätt   . Framförgåendet börjar bli jättefint nu, han får traska långa sträckor och stanna många gånger på vägen plus att jag är jättenoga med själva framföringen. Han tycker att momentet är buskul – oklart varför   – och kastar sig ut med jordens skutt om jag inte har honom i tukt förmaning. Jag trodde aldrig att jag skulle tycka att en hund sätter sig för snabbt men se det tycker jag nu. Frasse duttar i sin lalla extremt snabbt och tyvärr innebär det att han hamnar snett i första nedsättanden lite för ofta och eftersom han är så pass snabb i allt han gör inser han det sneda jättefort och kastar sig in rätt = spontana dubbelsättanden och det är ju så där snyggt   . Kvarsittning och inkallning med brandslang bakom gick bra och träningen avslutades med en riktigt cool platsliggning   .

_
Igår kväll åkte vi till svågerskapet Martin och Madeleine och Sebbes kusin Filip. Filip hade tjatat om ”pliiiiiishunden” hela dan och Faxe fick så klart komma ut och säga hej. Det visade sig att även Faxe funkar jättebra med barn och han lekte så himla snällt och fint med sin nya lilla kompis   .

_

_
Idag ska vi greja här hemma – fixa lite i trädgården och sanera hemmet – och ikväll väntar grillning med Jarnys. Hundarna får relalalaxa och nöja sig med en långis.

_
”Nu är det sommar nu är det sol, nu är det koskit i hagen.”   

 
 
Åsa A

Åsa A

21 juni 2012 12:34

Så underbart det lät med semester.... *längtar*

Faxe var ju himla gullig när han lekte med Filip, skönt när hundarna funkar bra med barn, det är lite enklare då.

Ha en fortsatt skön semester med massor av hundträning. :)

http://asa.kfib.org

Nina Palm

21 juni 2012 17:07

Det är hur underbart som helst! Att bara ta dagen som den kommer, vila lite och fixa med allt man borde gjort för 100 år sen :). Faxe verkar sannerligen ha en liten lekledare i sig, han var jättego med pojken *tack för det*. Ha en underbar midsommar! //Kramar

 
Noomi

Noomi

21 juni 2012 15:13

Vaaaansinnigt gullig pliiiishund den där Faxe. Såg ut som båda smågrabbarna hade ungefär lika kul :)
Låter skönt med semester, fortsätt njut. Trevlig midsommar!!
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Nina Palm

21 juni 2012 17:06

De hade väldigt kul ;). Leken involverade senare en tennisboll och en ramp upp till trädäcket :). Det är hur skönt som helst med ledigt! Ha en underbar midsommar ni med! //Bamsekramar!

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

22 juni 2012 16:18

Tittar bara in en snabbis för att önska er en Riktigt Skön Midsommar :-)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Nina Palm

25 juni 2012 12:16

Detsamma! Lite i efterskott så där :). Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards