Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under maj 2012

Av Nina Palm - 2 maj 2012 06:56

Otroligt - nu är det maj redan och jag fattar inte riktigt hur det gick till   ! Det var ju nyss jul lixom ... Hur som helst, fint väder uppskattas   .

_
Med våren följer en fullständig grönsaksexplosion i trädgården och igår tog jag mig samman och rensade den sista men dock låååånga rabatten på baksidan av huset   . Det blev jättefint och när jag ändå var igång sågade jag ner två otroligt fula rododendronbuskar och la liken på det här ska vi köra till tippen-högen   . Medan jag var ute och donade såg jag att våra sommarblåa trädgårdsmöbler såg alldeles bedrövliga ut efter en vinter ute (note to self: köp presenning till nästa år!) och handlingsorienterad som jag är, gick jag in och hämtade en hink med vatten och grönsåpa, en skursvamp och en wettexduk och började med att göra rent en av stolarna ... Herregud så fin den blev   ! Bara det att resten av möblemanget (ett bord, en soffa, en stol till och en bänk) plötsligt såg ÄNNU jävligare ut än innan så det blev till att göra rent det oxå. Det hela tog cirka 2 timmar och mina händer liknade russin efteråt   . Gårdagens insats i utemiljön ledde iaf fram till att det blev rätt fint på baksidan oxå om man bortser från det här ska vi köra till till tippen-högen  . Efter trädgårdsjobbet hade Jonas vaknat från sitt nattpass och vi var sjukt hungriga men hade inga idéer alls om vad vi skulle käka   . Medan vi satt och suckade över idébristen kollade jag en runda på Facebook och där hade Jocke lagt ut en bild på världens hög grillat kött som blivit över efter deras grillmiddag och jag är ju inte den som är den så jag skickade ett sms och erbjöd våra tjänster   . Sagt och gjort, vi stack hem till familjen Jarny och åt en supergod grillmiddag, fikade och hade en riktigt mysig kväll   . Hundarna hade en riktigt tradig dag igår och min bil är fortfarande inte städad men det var det värt. Typ   .

_
 

Fixad soffa + ofixat bord = inte så snyggt   

_
 

Kolla skillnaden   !

_
I måndags var det en s.k "inarbetad klämdag" för många av oss statligt anställda och efter en go sovmorron åkte jag ner till klubben för att träna lite lydnad med Fraxxon tillsammans med Gosia och Ajaxx   . Yaxxon fick träna på tunga apporten, kryp, skall, ställande under gång och fjärren för lydnadsklass 2. Första delen av passet körde vi tunga apporten, skall och kryp och det gick väl så där - Yaxxon var alldeles tossig och jag orkade inte riktigt samla ihop spektaklet   . Tunga apporten funkade väldigt bra ända till avsluten (i plural alltså) och till sist orkade jag bara inte fortsätta visa rätt och jag hoppas på att det jag försökte förklara för närvarande bearbetas i Kamelkungens valnöt   . Krypet inledde vi med lite stretching som vanligt och han var faktiskt rätt så låg bak men däremot gasade han ur position och kastade sig åt vänster i alla halter   . Skallet var ju sjukt tätt och intensivt ... bara det att han inte satt ner   . Alla som känner Yaxxon vet exakt på vilket humör han var och även på vilket humör jag blev   . Satte honom i bilen stund och tog ut Frasse istället och det var ju som att jobba med en västanvind kan jag säga   . Det är bra när de ger en balans i livet, de där djuren   . Jobbade med linförigheten där problemet är att han sätter sig för fort (!) och ibland snett och rättar in sig själv, alltså grejade vi vidade med projektet "Ett sitt per halt". Han kan tränga lite för mycket oxå men det är inget större bekymmer, bara man lägger in många vänstersvängar. Framförgåendet körde vi långa sträckor med ett flertal halter och det tar sig riktigt bra tycker jag, skuttet ut från mig på kommandot blir mindre och mindre och genom de många halterna på vägen har sluthalten (eller vad man nu ska kalla det) blivit rak   . Läggandet under gång är han jätteduktig på och han ligger faktiskt kvar till ja kommit tillbaka och kommenderar sitt   . Frasses största issue är ju kvarstannandet och det har vi nördat till förbannelse med en godis bakom och han sitter bra utan kommendering/störning. I måndags var det dags att köra med kommendering och så klart glömde han godisen och kom gåendes   . Gosia föreslog att jag skulle lägga en leksak bakom och jag kände mig så där hågad att göra det med tanke på Frasses sjukliga föremålsintresse i kombination med en del släppandeissues   . Hur som helst. Jag la ett kampskinn bakom, Gosia kommenderade, jag gick iväg och istället för att kalla in fick han ta sitt skinn och sammanfattningsvis kan man säga att han kom, han kampade, han släppte   ! Körde även några riktigt fina inkallningar och då fick Fräset springa iväg och hämta skinnet efter avslutet hos mig   . Gosia filmade det hela men tyvärr var filen för stor för att skicka till mig på mail men bildbeviset finns iaf på Facebook för den som tvivlar på sanningshalten i min berättelse   . Yaxxons andra pass gick betydligt bättre än det första - tack gode gud för det - och ställandet under gång fungerade riktigt bra. Utmaningen för Yaxxon är att stå blickstilla till dess att jag anslutit på hans högra sida men just i måndags stod han var så fint så   . Fjärren sitt/ligg gick bra och ställandet "upp" börjar han förstå vitsen med oxå. KUL!

_
Idag väntar föredragning av 10 mål och lite annat smått och gott här på jobbet och ikväll är det onsdagsparty ... Just ja, måste uppdatera gruppbloggen oxå ju!

_
ANTAL STEG I SÖNDAGS: vet ej ... glömde räknaren

ANTAL STEG I MÅNDAGS: 14 133

ANTAL STEG IGÅR: 8 566

_
"Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig."  

_

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards