Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 21 maj 2012

Av Nina Palm - 21 maj 2012 07:31

Igår kom sommaren till oss    ! 23 grader i skuggan och strålande sol nästan hela dan   . Man är inte direkt färgstark den här tiden på året och det var ju iallafall jag bara tvungen att åtgärda med ett par bikinitimmar i vår hyfsat insynsskyddade trädgård   . Vi kastade de solsängar vi ärvde av förra ägarna eftersom de både var fula och lite trasiga och jag insåg igår att en investering i nya exemplar helt klart bör prioriteras   . Fick både lite färg och monsterhuvudvärk av solstunden, färgen gillades men inte huvudvärken   . Hur som helst. Nannade en stund och tog det lugnt innan jag packade Yaxxon i bilen och körde in till klubben för lite träning av BL-momenten. Linförigheten gick ovanligt bra faktiskt även om han trängde lite för mycket mellan varven, läggande och ställande under gång gick alldeles lysande och även fjärren   . Tyvärr är den korta inkallningen som är i ettan inte riktigt Yaxxons grej ännu - han är ju van vid långa inkallningar. Han ser mest förvånad ut när jag kallar från så nära håll och när han kommer gör han det i rätt saggigt tempo plus att avsluten inte alls är fina   . Alltså får vi öva på det lite extra. Hopp från andra sidan hindret in till mig är en tjuvstart waiting to happen om man säger så  . Det var ytterst nära att jag lyckades hutta tillbaka Kamelen över hindret ett par gånger faktiskt ... Jaja. Vi får öva det med kommendering helt enkelt. Vi dammade av sändande till ruta och det gick helt ok och så provade vi ett nytt moment, som kommer lite längre fram i livet, nämligen hopp-apport. Yaxxon tyckte det var lite mysko att hoppa och apportera men gjorde det faktiskt helt ok ett par tre gånger   . Sammanfattningsvis hade Yaxxon en riktigt bra dag på jobbet i värmen och man måste ju ändå säga att det liiite skumt att även han verkar gynnas av värme - Shotti, Kajsa och Nixx presterade nästan alltid bäst i värme de med. Det blev som lite balans i det hela om man säger så   .

_
När jag kom hem tog jag ut Frasse på en liten tur och passade på att träna gående framför mig med klickern och Fräset var faktiskt jätteduktig på det   . Körde några sitt kvar för att sedan ta tjuren vid hornen och träna apportering. Han apporterar kalasbra när jag går ut och lägger apporten medan det blir (eller det blev iaf förut) jordens hallaballoo på alla fronter när apporten kastas iväg   . Jag hade vissa förhoppningar om att han skulle vara lite seg i värmen - men icke - det tog några kast innan han fattade att han bara fick hämta om han satt kvar på röven och inväntade kommando   . Jag tog för ändamålet till ett desperat tjuvstartstrick - jag fångade honom i svansen s.a.s.   . Till sist satt han kvar, väntade på kommando och for iväg, gjorde ett tjusigt gripande MEN så blev det ett ärevarv med bävertugg istället   . Man kan säga att det tog en stund innan vi fick till några riktigt fina apporteringar, tur att jag är envisare än Frasse  . Nu ska jag varva kast med belöning bakåt, inkallningar med apporten i munnen och inkallningar med apporten på marken mellan oss för att mala in proceduren. Punkt med pasta!

_
 

_
 

_
 

_
 

_
Nixx fick sig ett godisuppletande till livs och var väldigt nöjd med det. Han fick även apportera en pinne några gånger förresten och inte fan satt han kvar när jag kastade han heller   .

_
I lördags åkte vi ut till skogen framåt eftermiddan och min plan var att träna uppletande med både Frasse och Yaxxon, markeringsövningar med Yaxxon och budisar med Frasse. Yaxxon gjorde veckans andra superuppletande  och även Frasse glänste även om vår transport till rutan lämnade en del i övrigt att önska   . HERREGUD vilken cirkus! Yaxxons skallmarkeringar gick ovanligt bra, han tuggade för ovanlighetens skull inte luft de första skallen utan kom igång direkt och fick vältajmade belöningar när han skällde tätt och rejält   . Det var ju ett tag sen vi körde nån sökträning lixom. Frasse var laddad för sök när han kom ur bilen och vindade in legorna direkt, när jag tog ut honom efter Yaxxon för att köra budisar och ironiskt nog (det var ju räddningssöket som var hans sämsta gren i tjänst) laddade han rätt ut på ena sidan av stigen på kommandot "marsch" för att med raketfart komma tillbaka över stigen för att söka av på andra sidan. Lite spontanflying så där   . Stackars Sabina stod där med sina godisar och gjorde vad hon kunde för att få in honom och till sist lyckades hon och så gjorde vi klart träningen. Note to self: kör inte budföring med Frasse på en sökstig   .

_
Helgen har varit ovanligt hundig med tre pass på fyra dagar och det passar ju bra nu när jag ska åka till Stockholm på utbildning i ett par dagar   . Jag har sagt det förut men säger det igen, mina 5 år i Lund orsakade en allvarlig utbildningsallergi som inte avtagit ens 20 år efter inlämnat examensarbete   . Jag skulle vilja påstå att åkomman snarare förvärrats - avsevärt.

_
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 12 456

ANTAL STEG IGÅR: 7 867

_
"Det var nära ögat, sa han som blev skjuten i pannan."   



Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards