Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under april 2012

Av Nina Palm - 18 april 2012 06:57

Så ja. Har brutit ihop och kommit igen efter helgens övningar, mycket tack vare alla goa' vänner "i branschen" som peppat och berättat om sina egna upplevelser i Turistklass   . Igår var det en ganska vanlig tisdag. Jag fick iofs ovanligt mycket gjort på jobbet och det är ju aldrig fel ... för då kan man ta de lite lugnare idag t.ex.  . Väl hemma var Hobbisarna relativt nyrastade så jag kunde fixa med golvmumning, lite diskning och vikning av torkad tvätt utan nån större panik. Just igår kände jag INTE för att ha tre hundar och därför blev det aktivering av en hund i taget   . Nixx var först ut eftersom han var störigast - jag vet, konstigt att han ALDRIG ger sig ... not   . Han välte tvättkorgen med ett brak, rafsade omkring väldigt grundligt och kom ut med ett fynd i form av en strumpa som han försökte vägra släppa   . 

_
 

Nixx vägrar   


_

Hur som helst fick han leta godisar och gå på runda vilket han var mycket nöjd med  . Han var dock mindre nöjd med att jag först av allt satte igång med att furminera honom och han gjorde vad han kunde för att slingra sig undan och skrämmas lite under tiden    .

  

_

Letar godisar i högt gräs   

_
 

Nyfurminerad schäfergubbe   

_
Efter Nixx var det Yaxxons tur och med honom blev det backträning/högt gräs i intervaller med hjälp av två bollar   . Mycket uppskattat även om han tycker stretchingen efteråt är rätt B   . Jösses vad den pojken kan springa   . Det märks att vi kommit igång med konditionsträningen nu för han hade betydligt mer kräm i kroppen i fjärde och sista passet än vad han hade i tredje för någon månad sen   . Förutom den vanliga stretchingen körde vi lite krypstretching och ärligt talat begriper jag inte varför han är så hög bak när han utför momentet kryp för han kan utan problem ligga med benen rakt bakåt efter överrullningen   .

_
 

Stretcha då kärring - jag vädrar tungan under tiden   

_

Apropå springa ... här svischar Spex förbi - utan boll   

_
Frasse fick en hyfsat lång promenad i skymningen han. Han har ett litet sår vid en klo (upptäckte det när jag klippte klorna på honom igår) och då blir det inget springa intervaller inte. Lika nöjd var Fräset för han har med tilltagande ålder och beviljad tjänstepension uppvisat en ganska bekväm ådra   . Med all rätt kan jag tycka   . Han fick öva på att sitta kvar och ligga plats så klart + att vi jobbade lite med att uppdatera hörsamheten efter ett hyfsat nära ögat-intermezzo med en Glassbil på villovägar   .

_

Fräs i gräs    

_
Man kan, utan att överdriva, säga att jag var hur trött som helst när alla hundar var servade men det var det värt, känslan efter kvalitetstid med varje hund för sig är rätt go   .

_
Idag väntar däckbyte och efter det långtur och Onsdagsparty   . Jonas jobbar kväll igen så det blir tandskydd på och en prommis på våra gamla jaktmarker vid Blåseberga innan träningen   . Ligger lite lågt med träning den här veckan eftersom det är en hel drös av gruppkompisarna som ska ut och pröva sina vingar till helgen - 1 x elit, 2 x högre och 3 x lägre! Spännande värre   . God damn vad jag önskar dem bra tävlingsdagar och FLYT   .

_
VVAI-projektet har nu bara 1 kilo volanger kvar att bearbeta - minus 10 kilo! Det märks väldigt mycket runt midjan som var väl dold förut och om lallan. Egentligen borde jag nog för mitt välbefinnandes skull gå ner 5 kilo till men först ska det sista kilot bort så att jag hamnar på +/- 0 i förhållande till ingångsvärdet s.a.s   .

_
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 11 111 (!)

ANTAL STEG IGÅR: 10 786

_
"Argumentera aldrig med en dåre - folk kommer inte att se vem som är vem."   


Av Nina Palm - 16 april 2012 06:35

Jahaja. Så var årets andra försök i elitklass spår avklarat (vårt tredje försök totalt) och man kan ju inte säga att det känns så där skitkul precis  . Visst,  "det går fler tåg, nästa gång tar ni det, ni har precis kommit igång, det finns värre saker som kan hända", jag inser allt det där men att gå från stor besvikelse till att spotta i nävarna och ta nya tag är inte så lätt alla gånger   . Det jag har oroat mig för allra minst är spåret eftersom Yaxxon ÄR en sanslöst bra spårhund. Det var därför han fick stanna på polishundsutbildningen fyra veckor, fulltankad med pencillin och utan att skyddsa pga en ful halsinfektion och det var därför han fick prövas mot tjänst trots att hans L-test visade vissa brister i bitarbetet (undra varför   ?!). Han hade mycket goda vitsord från Karlsborg avseende sina spåregenskaper. Så startar vi vår elitkarriär med att bränna tre spår   . Iofs på olika sätt - men ändå. Först hade vi full pott på både upptag och spår men hade ett par minuter för lång tid pga av ett jättetapp (på exakt samma ställe som hunden dagen före hade problem och oxå fick för lång tid), andra gången hade vi fullt på upptaget men kraschade totalt på spåret (frost + sol?) och igår var det alltså premiär på att inte komma ur upptagsrutan inom tre minuter   . Upptagsrutan var jättefin och täckt av löv, Yaxxon kändes som vanligt och gick ut några meter för att stanna och snusa järnet (där spåret senare visade sig gå) men han fäste inte utan gick inåt, jag skickade om och då gick han ut på djupet, hittade nån form av spår och gick ut ur rutan åt vänster (tillbaka till rutan!) jag uppmanade honom att leta spår och då fick han det rätta spåret och stampade resolut ut ur rutan ... på fel håll   . Bakspår, vända vovve och innan vi hade hunnit ut på andra sidan var tiden ute. Jag valde att ändå fullfölja spåret och jäklars vad vi susade iväg   . Efter ca 150 kom första pinnen och sen droppade pinnarna in en efter en och jag höll på att dö av farten uppför, nerför, hit och dit i den ganska tuffa terrängen   . Jag ramlade ett par gånger och plurrade rejält med ena benet i sankmark. Vid 5:e pinnen (efter 17 minuter enligt stoppuret) upptäckte jag att min telefon var borta, puts väck när jag skulle kolla med Sports Tracker hur långt vi hade kommit och paniken var ett faktum   . Selade av Yaxxon och belönade honom med bollen och gick tillbaka (han var mycket motvillig till att följa med bakåt kan man säga   ). Över hyggen, genom brötiga partier, uppför och nerför branter osv och efter 45 minuter och minst 10 liter arga tårar tänkte jag att det nog var bäst att ta mig tillbaka till bilen med Yaxxon (ett prov på oväntat bra lokalsinne om jag får säga det själv) så att funktionärerna inte skulle behöva känna behov av att organisera en skallgångskedja efter oss   . Satte Yaxxon i bilen och gick ut i spårområdet igen och efter ytterligare 20 minuter var jag helt slut, genomsvettig och hur ledsen som helst. Jag satte jag mig på en blöt, mossig sten och bad till gud - "snälla gode Gud, låt mig hitta min telefon, skit i spåret bara jag hittar min telefon, jag orkar inte med att vara av med min telefon ... snälla snälla snälla" Reste mig upp och gick två tre steg och där, halvt dold bland oranga löv låg min telefon   ! Jag tror ju på gud sen innan men undrar jag om inte blev frälst på riktigt igår   .

_
 

Lite svårframkomligt .... typ   

_
 

Alla de 5 första pinnarna markerades   

_
Yaxxon älskade spårmarkerna på riktigt - ju jobbigare, desto bättre tydligen - och pinne nr 5 låg enligt spårläggaren efter ca 1100 meter, dit vi alltså - på bekostnad av mitt välbefinnande - hade hunnit pår ca 17-18 minuter. Det vi får ta med oss från gårdagen är att han inte missade en enda pinne och att tiden inte är ett issue såvida vi inte får ett jättetapp   . Lite synd ändå med telefontraumat för det hade känts gött i mitt mattehjärta att få komma runt hela spåret, kanske med alla pinnar i bagaget och inom tiden   . "Nu kan väl inget mer hända!" skrev Sabina men åjo, det kan det. Nu saknas bara "7 pinnar men inget slut" i vår bomreportoar   .

_
När jag kom hem packade jag inte ens upp ryggsäcken utan tog ett par kuddar och en filt och somnade på soffan   . Jag nussade i över 2 timmar  och sen satte jag igång att anmäla till ALLA spårtävlingar inom rimligt spricka på spåret-avstånd fram till årskiftet   . Ja och så till en lydnadsetta förståss - man kan ju inte bli en Böglydnadselitkamel om man inte sätter fart   . Efter nussepaus och lite tårar och tröst   la vi upp en plan för fortsatt spårträning, sånt här ska ju bara inte hända - att inte komma ur upptagsrutan - och som tur är har vi både lövskog och fält i närheten + en miljon naturpinnar i bilen.

_
Jag har ingen förklaring alls till att det blev så här. En hund med noskvalster spårar inte 1100 meter på 18 minuter och hittar inte alla apporter heller, det var ingen frost, inget ösregn och ingen gassande sol - det gick helt enkelt åt helvete.

_
I lördags var vi ute i Bokskogen och spårade lite - för att träna på lövmatta, det har inte Yaxxon spårat på alls nästan - och vi hade faktiskt lite bry i upptaget då med. Vi trodde det berodde på att det kom två stavgångsseniorer gående kors rakt över och sen längs med spåret men det kan ju faktiskt vara så att Yaxxon tycker det är svårt att just hitta spår på det underlaget. Efter upptaget spårade han jättefint även i lördags och prickade alla pinnar. Vi körde ett litet uppletande oxå som gick väldigt bra, just letandet är det ju sällan problem med medan avlämnandena är lite mer ... spännande   . Meningen var att vi skulle köra lite föremålsanskällningar med Spexet oxå men Jonas var så där sugen efter att ha plurrat i dy ända upp till midjan när han la Yaxxons spår   . Vi åkte hem och körde lite saksök på tomten istället och det gick ganska bra, han börjar så smått att förstå det här med liggmarkeringar nu   .

_
Idag kör vi måndag hela vägen in i kaklet och troligen innebär det lite trädgårdning för min del. Vill ju att alla rabatter ska vara fina samtidigt som man säger så ...   . Hundarna ska få sina rundor och sen händer det nog inte så mycket mer. Träningsvila känns som en bra idé.

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 8 909

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 12 290

ANTAL STEG IGÅR: 13 639

_
"Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd."   

Av Nina Palm - 12 april 2012 11:15

I onsdags kände jag mig verkligen lite wild 'n crazy och bestämde mig för att ta en ledig dag igår  . Dödstrött efter en intensiv påskhelg, tävling till helgen och allt lixom. Extra mys var, att Jonas var ledig han med   . Han jobbade ju i stort sett hela påskhelgen och nu väntar ytterligare en jobbehelg  . Hur som helst. Vi fick till slut loss tummarna och satte igång med att vårpiffa trädgården - vi rensade rabatter, sopade undan gammalt skröfs, klippte gräs och klippte till vildvuxna buskar lite här och där   . Vädret var helt underbart - soligt, minst 12-13 grader varmt och nästan vindstilla   . När vi trädgårdat klart rastade vi alla hundar och åkte sen in till Bauhaus (via kaloribomb på Foodcourt   ) och köpte en ny entrématta till ena ytterdörren och en sån där grej ... typ ett fyrkantigt rör ... att dölja kabel i så att kökslampan kan komma på plats   . Efter Bauhaus åkte vi vidare till Ica Maxi för lite shopping och sen, när vi äntligen kom hem igen, ramlade vi princip ihop på locket på grund av utmattning   .


Så här fint blev det på framsidan   :

_
    

_
    

_

Efter lite vila och fika stod det klart att jag bara inte pallade att köra iväg och lägga spår i lövskog och träna uppletande som planerat så istället gick vi på ensamprommisar med alla bären   . Jag tog Frasse och Yaxxon medan Jonas tog Spex och Nixx. Frasse fick träna på framförgående i 800 meter ungefär   . Han tycker ju det är lite väl kul att starta framförgående och ligger på alldeles för mycket och därför smög jag mig på honom när han inte var beredd och kommenderade "före" - kopplet hängde i en båge, Frasse gick spikrakt och när han hade gått en bit med blicken riktad framåt klickade jag och han fick en karamell   . Tog in honom fot och skickade igen, klickade när han gick med blicken framåt osv. När vi hade hållt på så där 400 meter ungefär (det är en stor fördel med arbetsgalna hundar faktiskt - man kan träna väldigt långt   ) la jag in halter och när han ställde sig snett, gick jag fram och ställde honom rakt för att sedan återvända till koppelavstånd bakom och när han stod kvar klickade jag och gick fram och gav honom godis. Han var jätteduktig! Körde även några sitt kvar där jag lämnade i olika riktningar och han satt lugnt och stabilt alla försöken, vilket INTE hör till vanligheterna faktiskt. Särskilt inte när jag lägger in en ny knorr på det hela   . Yaxxon fick krypstretcha med besked, han har utvecklat en krypteknik med bakbenen som innebär att han lixom går på hasorna och det är INTE snyggt   , alltså får han nu sträcka sig efter gottor som ligger just framför framtassarna för att s.a.s rulla över på bakklorna. När vi hade donat med stretchingen ett bra tag körde jag ett par krypstarter som från min synvinkel så riktigt fina ut faktiskt - NU ska här sannerligen stretchas! Varje dag!

_

 

Före bekvämlighetskrypets och den uteblivna krypstretchingens tid ... ajabaja Nina Palm    

_
I onsdags var det Onsdagsparty och vi började med platsliggning med skott och alla vovvar låg som bumlingar  .   Budföringarna för lägrehundarna gick oxå bra. Yaxxon fick sig en genomkörare i fritt följ. Jonas kommenderade och jag kan väl säga att jag kokte inombords i början för Yaxxon var mer hög än låg  MEN jag höll mig lugn och efter ett tag hade vi styr på oss, jag och min Kamelkung  .   Riktigt fina vändningar på stället och stegförflyttningar UTAN ljudeffekter åt alla håll blev det faktiskt. Fortsatte sedan med kryp där vi håller på med stretching mest just nu för att få en bättre krypteknik för bakbenen. Min plan just nu är att krypstretcha varje dag så att överrullningen mellan krypstegen blir så soft som möjligt  . Krypet i övrigt är bra och det behöver jag inte älta för mycket. Skall - sitt funkade finfint och även hoppet på 90 cm  . Efter lite paus körde vi framåtsändande. Hade linan på första vändan och sen körde vi utan och det är nästan lite humor att se hur han saktar ner mer och mer ju närmare bollen han kommer  . Avslutade passet med ett frivarv över stegen  ! Eller nä, han fick så klart göra om med hårdbevakning på tjyvstart och då gick det bra bortsett från att han skuttade över sista steget men det lär jag ju inte hinna fixa till på söndag så det avdraget tar vi.

_
En riktigt go kväll blev det och jag tycker det verkar som att vi alla fick mycket gjort   .  

_
Så till Spex. Han har varit hos oss i fem veckor och två dagar nu och har börjat vänja sig vid rutiner och vanor hemma i the Palm family residence (på gott och ont   ) och har även skapat sig ett par egna - vad annars? - udda vanor   ; När man bäddar sängen springer han dit han ser att man håller på att lägga ut ett täcke för att bestämt nita fast hakan i madrassen och invänta att han får täcket över huvudet. När täcket väl döljer hans lilla skalle står han kvar där, blickstilla med vevande skorpionsvans  . Direkt efter det att man tagit ut honom från sin huvudkoja (under vissa protester) är han beredd att hitta nästa gömma huvet'-ställe, springa dit och invända täckesutläggning ...   . Liiite jobbigt blev det när Jonas lät honom stå kvar och la överkastat över både honom, huvudkojan och sängen   ! På nåt vis känns det ändå ganska betryggande för framtiden att Spigget, förutom att han fått omdömena "lovande" och "visar god prognos", är en hund som börjar visa upp lätt udda beteenden, jag tror inte att han hade passat hos oss annars. Nu jagar han både luft (!) OCH leker huvudkurragömmma - det kan icke bli bättre   ! Ja å så morrar han som en galen hangarhund när man torkar första tassen för att sedan övergå till att pussas medan man torkar de resterande tre   ...

_
 

Spigg på överkast   

_
ANTAL STEG I ONSDAGS: 9 112

ANTAL STEG IGÅR: 12 802

_
"Att bestämma sig är som att bädda en säng, för det mesta underlättar det om någon hjälper till."  

Av Nina Palm - 11 april 2012 07:53

Jösses vilket trist väder det är i Malmö idag   . Regn, grått, 5-6 plusgrader och allmänt deprimerande   . Fattar inte riktigt - var tog den fina våren vägen?!

_
Igår hämtade jag Sebbe efter jobbet och väl hemma satte jag igång att återställa ordningen i hemmet   . Man orkar inte direkt bry sig om hundhår i drivor, leriga tassavstryck, proppfull tvättkorg, otömd diskmaskin och halvdöda blommor när man har träningshelg med GB kan man säga   . Egentligen orkade jag inte bry mig igår heller men det gjorde jag alltså och när allt var klart var det tid att gå ut med Hobbisarna ... i regnet och leran   .

_
 

Heat 1: Yaxxon och Nixx   

_
 

Heat 2: Frasse Tjo Fräs

_
My god så lerig en åker kan vara (NÄ!?    ). MEN vill man att hundarna ska få springa fritt i närheten av hemmet får man vackert ta åkerturen och njuta av sträckorna som är på äng och grusväg.

_
Nu har jag iaf kollat väderkartorna och det verkar tamejtusan som att det ska bli uppehåll imorron. Undras om jag inte ska ta en semesterdag ändå? Det hade ju varit helt underbart med sovmorron, lite hundträningstid med ledig Jonas och kanske t.o.m lite trädgårdsfix   . Aja - jag får gå in och kolla hur många dagar jag har kvar att sprida över årets kommande segobertattacker   .

_
Idag hurrar vi iallafall först och främst fyra gånger för GB som fyller år   !

_
 

_

ANTAL STEG IGÅR: 8 546

_
"Den som vet mest tror minst."   

Av Nina Palm - 10 april 2012 07:48

Så var påskens övningar till ända. Fyra dagar med GB är gränsfall omöjliga att sammanfatta men jag ska iaf göra ett försök   . I fredags hade vi en skogsdag och det kördes spår, uppletande och lite in- och ut ur bilen-övningar   . Yaxxon började med sakletning han. Jag visste inte var grejerna låg och det blev väldigt tävlingsmässigt ... bortsett från att ett par av föremålen var gömda i bland en massa bråte och i hålor. Yaxxon gjorde ett superjobb och lämnade - dagen till ära eller för att han inte vågade annat när GB stod och kollade - av föremålen ordentligt   . Jag var extra nöjd med att han inte sprang över ett enda föremål eller släppte en enda vittring utan jobbade ut till föremålet var hittat   . En grej låg t.ex. i en håla i en brant slänt och där fick han kämpa satan   . Jag och Gosia åkte iväg och la tre upptag vardera till Ajaxx och Yaxxon och det gick oxå bra, en bit bakspår på första för Yaxxons del men han vände ganska snabbt ändå och stampade iväg på rätt håll   .

_
 

HA! Här var den   ! 

_
Spex och Jonas spårade och det gick jättebra   . Spex har ju yrat runt lite väl mycket förut men efter en tid med linan kopplad i halsbandet och under magen har han förstått hur husse vill ha spårarbetet och linan återförpassades till selen i fredags .. typ   . Sen har Spexet även fattat, att det här med att gå med hög nos och vinda men ända behålla spåret inte riktigt ingår i hans reportoar ännu   .

_
 

_
 

_
 

_

Fler bilder från Spex spår finns HÄR.
Just när vi var klara med allt - inklusive grillningen - kom regnet som hade utlovats   . Sicket FLYT! I lördags var vi på klubben och det började ju så där kul vädermässigt med SNÖ   . Herregud alltså! MEN det var ju bara att bita ihop och köra på.

_
 

Sabina och Khan är igång   

_
Jag och Yaxxon (och många andra) har jobbat mycket med framåtsändandet i helgen - så klart - och det börjar se riktigt najs ut nu. Bollarna ligger ute och hörsamheten hos bolltokiga Yaxxon är faktiskt imponerande ... han går, han stannar, han lägger sig och allt även om han har bollen mitt framför nosen och mig 15 meter bakom   . Hörsamheten på inkallningen i det läget är dock inte helt optimal så det jobbar vi vidare på   . Långa inkallningen gjorde han för första gången i hela sitt liv och tamejtusan om han inte ässade den   ! Det hade jag aldrig trott. Jag gick 75 meter och när jag vände mig såg jag inte ens min hund (han hade lagt hakan i backen och visade sig ligga bakom en liten kulle på appellplanen lixom) och det enda jag tänkte var "men shit så långt det här var då!". Kallade (här reagerade Yaxxon med viss fördröjning), han sprang, stannade och la sig helt utan anmärkning medan mina kommandon var något för höga enligt expertpanelen *fixa till*. Tunga apporten grejade vi oxå med eftersom han nästan lagt sig ner vid avlämnandet och det blev bra med en annan målbild i avslutet för Yaxxon (klick just när han vänder om, några steg fotgående och sen jubel). Krypet har urartat till en liggande bakbenspromenad ... ungefär    och där måste jag lägga lite mer socialt tryck på LIGG och NER. Nedläggande, sättande, position och vinklar är iaf bra och det är jag glad för   . Skallet har plötsligt blivit jättetätt och intensivt   medan sittandet har urartat en del  . De här grejerna + fria följet har vi donat med i dagarna tre och jag tycker att det har känts riktigt bra och som att en del fix börjar sätta sig. Nu ska han bara tänka klart oxå, Kamelkungen, sen blir det hur tanfastiskt som helst   . Med tiden alltså.

_

_
 

_
Frasse har fått träna han med. Har jobbat med linförighet, framförgående, hopp och sitt kvar (inkallning och apportering) och igår körde vi faktiskt igenom appellprogrammet med publik och även om det finns en del att fixa med kändes det helt ok och lite till  . Jag börjar få kontroll på det hela och Frasse tycker det är hur kul som helst att träna lydnad (oxå). Det kan ju stundtals gå lite väl fort men jag har lärt mig - iaf på ett ungefär - var bromsen sitter   .

_
Bilder från söndagens träning finns HÄR.

_
På lördag eftermiddag upphörde snöandet och på söndan kom plötsligt solen    . Igår - sista dan - blev det tråkväder igen men ändå helt acceptabelt. Man får nog lov att säga att vi har haft tur med vädret trots rent bedrövliga prognoser   . Hur som helst tror jag att alla har haft en helt fantastisk helg med både aha-upplevelser, resultat och en och annan insikt   . Tack bästa Onsdagsgruppen på SBK Malmö för den här helgen och tack GB   ! Och TACK Eva och Chrille för fikat i lördags   !

_
Den här skruttiga gammelgubben har inte fått följa med och träna men däremot har han fått egentid med matte och det har varit mycket uppskattat   . Ja - å så har han fått en fästing på huvet oxå förståss   .

_
  
Beware of the bear   

_
Igår när vi kom hem var det ju inte mycket med oss kan jag säga   . Just nu sitter jag mest och funderar på hur i all världen jag kunde strunta i att ta semester idag ...   . Förstår inte hur jag ska kunna hålla mig vaken i 8 timmar. Men men. Ikväll väntar skötsel av ett något eftersatt hem, promenader med Hobbisarna och en tidig sänggång.

_
Från det ena till det andra hade det äntligen hänt nåt på VVAI-fronten när jag ställde mig på vågen i lördags! Jag har nu officiellt gått ner 9 (nio!) kilo   !

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 18 196

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 15 336

ANTAL STEG I SÖNDAGS: 17 973

ANTAL STEG IGÅR: 11 988

_
"You can't change what you don't acknowledge"   

Av Nina Palm - 5 april 2012 09:33

Först och främst tillönskas alla en riktigt Glad Påsk! Och vad passar väl bättre som påskhälsning än en tjyvad  (mycket tjyveri blir det   ) bild på Molle vår pålle och ett bautastort påskägg   ?
_
 

_
Igår kom GB till Bara, packade upp och satte sig i sin egen soffhörna   . Det hände inte så mycket mer än att vi fikade, pratade och klappade ALLA hundar ... i omgångar iofs, men ändå   . Jonas hjälpte GB lite med att komma igång med nya smarta telefonen och framåt kvällen var de vänner, GB och telefonen, vilket framförallt märks genom att hon fejsbuckar från den   .

_
Yaxxon blev alldeles till sig av att träffa flöken' och Nixx gjorde vad han kunde för att blocka henne i soffhörnet medan Spex inspekterade henne grundligt för att snabbt gå över till att kärleksbitas och hoppa rundor i soffan. Frasse har ägnat morgonen till att tjyva grejer ur GB:s väska och det känns inte alls som att det var ett halvår sen hon var på besök senast   .

_
Idag jobbar jag 2 timmar kortare än vanligt och på vägen hem ska jag shoppa mat till Frasse, som tydligen har blivit foderallergisk ändå   . Vi bytte ju till laxfoder i somras för att se om hans tassar skulle bli bättre av det (för 3 pencillinkurer och kortison hjälpte ju INTE) och han slutade faktiskt dona med sina tassar, som läkte fint. Eftersom han gått med allvarliga prostatabekymmer och - tydligen - rejäl tandvärk länge tänkte vi, att hans immunförsvar skulle ha blivit återställt nu när allt varit fixat sen ett tag och bytte till kycklingfoder men ... nä, hans fällning förklarar inte riktigt att han nopprar sig och donar mycket igen   . Har man aldrig haft en hund som kliat sig (och jo, vi har bara haft schäfrar tänka sig   !) lovar jag att man blir GALEN av 30 sekunders fnattande på samma ställe   ! MEN nu blir det lite kortison, foderbyte och extra olja i maten ett tag. Punkt med pasta!

_
Ikväll får vi se vad som händer. Det blir långturer med Hobbisarna iaf och ev. ska jag ta mig upp till energiskogen för att fixa lite nya naturpinnar med sekatören. Solen strålar från en klarblå himmel och jag hoppas VERKLIGEN att vi inte får världens sämsta väder imorron när vi ska till skogen   . Prognoserna ser så där kul ut men regnet skjuts åtminstone fram lite i taget om man kollar på tiden   .

_
"Om allt känns bra - oroa dig inte, det går över!"   

Av Nina Palm - 4 april 2012 06:53

Så var det onsdag igen och idag kommer GB till Malmö ... eller till Bara, menar jag ju   ! Man kan ju inte få hem gäster till en rövarkula så igår ägnade jag kvällen åt att städa, tvätta, diska, bädda rent och serva hundar   . Klippte klor på Yaxxon och Nixx bl.a och det är ju rent hemskt vad Yaxxons klor växer fort   ! Nixx klor är mer som hovar och jag förstår så väl att det gör ont när jag håller i hans tassar så länge som jag gör för att kunna klippa de där bautatjocka klorna   . Återstår att klippa Frasses klossingar och även Spex. Frasses växer nästan ingenting medan Spex har samma långa smala klor som Yaxxon som även de växer i raketfart   . Frasse liknar en hittehund från Grekland just nu, han fäller som satan och med den märkliga pälsen som han har är det INTE snyggt alls. Han kliar sig och donar som bara den och jag bara längtar till dess att allt har ramlat av.

_
Gick på en långtur runt fälten med Nixx och Yaxxon och tränade på "stanna" och "ligg" litegrand med Yaxxon, Nixx stannade och la sig han med och fick så klart oxå karameller även om han såg till att verkställa kommandona så nära karamellfickan som möjligt   . Nixx är troligen en av världens bästa störningar och Yaxxon hade problem där ett tag innan han insåg att det var bäst att stanna och lägga sig direkt för att få sina belöningar. Frasse fick sig en långtur han med så klart och han fick öva på sitt kvar och lite UTskick - hade en vante med mig nämligen. Jag tycker att sitt kvar:et funkar jättebra nu och nästa projekt blir platsliggning med matte. Tror jag ska ägna en del av träningshelgen åt det. Får se, men planen är att köra Yaxxon två dagar och Frasse två dagar. Vi är så himla många (11 stycken visade det sig   !) och köra två hundar med hjälp av GB per dag är inte ens att tänka på. Bra med Frasse: håll fast. Inte så bra med Frasse: LOSS   ! Förresten alltså   .

_

Jennifer och Jocke kom förbi på en kopp igår, ja och så för att hämta lite medicin   . Lille Mio hade fått jordens hosta och vi hade hostmedicin hemma åt honom   .

_
Just ja. VVAI-rapporten från förra veckan glömde jag bort. Det står ganska stilla men 0.5 kilo ner blev det iaf   !

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 000 (cirka - glömde stegisen på morronen)

_
"Varför skjuta upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag."  


Av Nina Palm - 3 april 2012 08:46

Igår skrev jag, som ett svar på Sabinas kommentar i bloggen, att jag och Kamelkungen är inne på vår åttonde plan (a,b,c,d,e,f,g och H) för att få ett fint framåtsändande och ironiskt nog är jag tillbaka på Plan A i stort sett, bortsett från att jag har bollar längst ut istället för godisburkar   . Nu gör jag som jag gjorde med Kajsa kan man säga - grejer längst ut och kräva/belöna GÅ från gruppen   . Fortsatte med fredagens projekt igår innan TS ... f'låt TK-mötet och så här i efterhand inser jag att jag borde ha haft linan på Yaxxon de första skicken för det var värst vad han var pigg då   . Han for iväg för fort, lyssnade inte bakåt men då fick vi träna på det istället och det är ju aldrig fel, att träna hörsamhet och koncentration. Det blev en aning bättre när jag lät kopplet hänga i halsbandet men ... njae. Vi fortsätter älta   . Har lite tankar kring sista biten innan bollen, inspirerade av den här filmen:

_

  

_

TK-mötet flöt på ganska bra och jag fick i uppdrag att protokollföra det hela   . Efter mötet tog jag ut Frasse för ett litet lydnadspass och han var ju inte nödbedd om man säger så   . Vi fortsatte med projektet "ett sitt per halt och helst rätt" och det gick ganska bra ändå, han var övertaggad till en början men med lite hjälper gick det bra   . Passet med linförighet blev ganska långt och jag tyckte att Frasse jobbade in sig bra efter en stund och blev mer och mer nog för att få sina karameller. Framförgåendet får vi klura på. Han gör ett bautaskutt ut som inte är så läckert precis och det verkar vara svårt att få bort. När han väl har kommit ut i kopplets längd går han bra men med bautaskutt OCH sned halt (som vi oxå grejar med) blir helheten inte den bästa. Hopp-sitt gick bra - han tog inte sats från hindret en enda gång och backade ut bra på andra sidan   . Avslutade med sitt kvar på olika ställen och godisen bakom verkar vara grejen för Frasse Fräs, som satt som gjuten alla försöken   . Yaxxon fick träna på tunga apporten han, avsluten är nämligen rena bedrövelsen   . Han kommer in och lägger sig i princip fot med apporten (som gärna hänger på sniskan) i förväntan   . Nu fick han sitta som en normal hund med apporten "fast" och i balans och så gick jag ut, gick tillbaka och ställde mig bredvid. Jag riktade upp hans blick med hjälp av bollen. När han satt fint (eller ok - hyfsat normalt då   !) tog jag apporten och belönade med bollen uppifrån. Själv apporteringen är bra men med de här märkliga avsluten glömmer man lixom bort det. Metallen funkar bra hela vägen. Kajsa hade inga bekymmer med tungapporten, trots sina stackars 23 kilo, och jag kan ju tycka att en 40-kilos hane borde kunna sitta som folk trots en tung apport i munnen   . Det som är bra med Yaxxon är att han inte sorknar ihop och vägrar i första taget så jag kunde greja ganska länge med det där faktiskt ... oklart om det blev nåt resultat dock   . Körde även ett par varv över stegen och där är det sista steget problemet och frågan är ju hur mkt krut man ska lägga på det?

_
Ikväll är jag ensam hemma med alla Hobbisar och om vädret blir lite mildare hade jag, förutom 2 långrundor, tänkt mig lite trädgårdspyssel   . Rabatterna ser minst sagt trötta ut så här efter vintern och det stör mig faktiskt mer än vad jag trodde det skulle göra   . Sen kanske det blir lite trädgårdsarbete i energiskogen på kullen oxå   .

_
Just ja - igår var hela Bara mörklagt under ett par timmar. God damn så mörkt det är där ute - egentligen! Det var nån transformatorstation som hade säckat ihop och det var alltså NOLL ström i vår lilla hulla   . Så elberoende man är hemma alltså.

_
ANTAL STEG IGÅR: 8 766   

_
"Jag bantar inte, jag äter bara inte så mycket som jag skulle vilja."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards