Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 23 april 2012

Av Nina Palm - 23 april 2012 07:13

Idag var jag verkligen INTE pigg när klockan ringde kan jag säga ...   . Det brukar jag normalt sett inte vara andra dagar heller men idag var det lixom extra segt att komma ur sängen och sätta fart. Lite som Irene skrev på Facebook - just när man stigit upp börjar man räkna timmarna till man ska få lägga sig igen   . Jag har ingen direkt anledning att vara så här seg för helgen har varit rätt laid back ändå   . Hur som helst. Igår var det tävling för 6 ekipage i gruppen och det blev en uppflyttning från lägre till högre (eller från framförgående till framåtsändande om man så vill   ) signerad Leif och Benzon   .

_

_
Leif har aldrig tävlat med hund förr och har gått sina obligatoriska kurser vid sidan av sitt deltagande/hangaroundande i Onsdagsgruppen och på två tävlingar har han susat upp i högre     . Benzon är en smått fantastisk spårhund - han gick bl.a ett av SSM-spåren i somras som ettåring, helt utan problem trots 7 spetsvinklar och en del andra svårigheter - och springer budföring som om han har eld i lallan   . Jag uppfattade först Benzon som en aning trögjobbad i lydnaden men den bedömningen får jag allt revidera, med kraft - vilken vovve! Jag är ju lixom flexibel   . GRATTIS!

_
Ajaxx och Yalla hade sina uppflyttningar klara i skogen men tyvärr sprack det hela på lydnaden där Ajaxx hade ett par väldigt oväntade missar och nollor pga Gosias plötsligt återkommande tävlingsnerver och ett dk för mkt från Cina kostade Yalla betyg i framåtsändandet. Mycket fina specialer dock och det tar vi med oss till nästa försök   . Mycket väl godkända blev de iaf   .

_
Lotta och Änzo hade max oflyt i sitt spår där en morronpromenare med rottweiler i snöre började käbbla emot ā la "jag går här varje morron och det tänker jag minsannemej göra idag med" när han ombads gå ur Lottas spår. Vederbörande stod 20 meter ut i spåret och intermezzot skedde två minuter innan påsläpp och även om Änzo tog sig förbi förledningen bra (och inte fick nåt avdrag för sina kontroller) hade promeneraren gått rakt över spåret en bit längre bort och där tog Lottas och Änzos dag slut. De fick till slut utgången visad för sig och hade 6 pinnar + slut med sig in, tyvärr utom tävlan   . Yohnsson och Vicky hade dagens finaste upptag men fick problem med viltspår efter 2 apporter och så var deras tävlingsdag slut   . Susanne och Ulla kom inte ens iväg på sin tävling på grund av en kraschad bil   .

_
Vi hade en go dag på klubben iaf i glada vänners lag och ett stort HURRA för SBK Malmö som fixat en bra tävlingsdag - igen   !

_
I lördags åkte jag in till klubben på förmiddan där jag träffade Vicky och Lotta för lite lydnadsträning och allmänt mys   . Vi donade med både det ena och det andra och tamejtusan om vi inte fick till en plan för Änzos kryp på kuppen   . Han har ju sjukt fin krypteknik men gasar lite too much så vi tränade nedlägganden och ett steg i taget med ändrad belöning och det ska bli kul att se hur det blir. Vicky hjälpte mig med ett intervallpass för Yaxxon - tack   . När jag kom hem från klubben hade Jonas klippt gräset, rivit mossa och sågat ner det sjuka päronträdet så det var ju bara för mig att kasta mig ut i rabatterna och fixa klart min del av jobbet   . Apropå döda träd verkar det som att trädet vid brevlådan ändå lever ... Skumt men kul - för trädet. På kvällen åkte vi in till Gosia för att hjälpa henne att skruva ihop en stor garderob till sovrummet och att sätta upp en hylla i vardagsrummet - "vi" är iofs en sanning med modifikation, jag satt mest på lallan och drack kaffe   .

_
Helgen har i stort sett varit kliniskt befriad från träning för alla hundarna och det har varit rätt skönt ändå. De har fått sina rundor och Yaxxon har fått ett intervallpass, that's it. Nu börjar det dra ihop sig till beslut om Spex och det KAN vara det som söker mig en del, en sån sak gnager lixom i en hela tiden och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att han får stanna även om inte han (heller) är den perfekta hunden. Han har sjukt många fördelar och styrkor, han är lätt att ha att göra med både i vardag och träning, han är frisk och han är dessutom riktigt söt   . Framförallt trivs Jonas otroligt bra med sitt Spigg och det är ju - bortsett från vissa grundläggande egenskaper som en tjänstehund måste ha - det absolut viktigaste. Tummar tack   !

_
Frasse hade inget sår i tassen, visade det sig, det var bara ett hudveck jag hade sett. Han verkar ha stukat sig och fördelen med en slapp helg har varit att han nästan inte markerar alls längre   .

_
"Du har delvis helt rätt."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards