Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

HOLA!

Av Nina Palm - 28 mars 2012 07:25

Igår gjorde jag och Sebbe spansk- och engelskaläxor och det visade sig att jag efter ...få se nu ... 26 år kommer ihåg mer spanska än vad jag trodde   . Jag hade faktiskt en 5:a i spanska på gymnasiet   (för yngre läsare kan jag berätta att vi hade en betygsskala på 1-5 in the good old days och att vi fick betyg i 3:an, 6:an, 7:an, 8:an och 9:an). Hur som helst är Sebbe Sebbelito riktigt vass på spanska och kunde översätta texten i läxan utan problem   . Engelska är hans bästa gren och den läxan var det inga bekymmer med heller. Kul! Tyvärr kan han inte skilja på "de" och "dem" - vilket visade sig när han skulle översätta en text skriftligt - och jag kunde inte förklara skillnaden på nåt särskilt pedagogiskt vis heller   . Jag körde på min patentare: det låter ju inte klokt eller hur   ?! "Dem nya tallrikarna är jättefina." "Idag köpte jag nya jeans, dem är jättesnygga." Sebbe fnissade när jag bad honom läsa ut ordet "dem" och eventuellt kan han ha fattat  . Det han menar är "dom" men så får de tydligen inte skriva, vilket är synd för det är ju bättre att skriva dom än att skriva "dem" där det inte passar. Nä - vi tog INTE upp särskrivningseländet   .

_
Förutom läxeriet fick jag en hel del gjort igår efter jobbet. Körde först till Ikea där jag shoppade upp mig på åtta nya tallrikar, ett par doftljus, tre lampskärmar och tre låtsasblommor. Det är omöjligt att få växter att överleva på ett par ställen i boet och nu har jag officiellt gett upp   . Efter Ikeabesöket hämtade jag Sebbe och vi åkte vidare till Foodcourt där han valde middag i form av en bautamacka på Subway innan vi körde till Ica i Bara för lite kompletteringsshopping   . Väl hemma fick jag en städattack av guds nåde och gick över både vardagsrumsfönstrena, kuvösen, badrummet, köket och golven   . Vek tvätt och donade innan det var dags för grabbarna Grus för lite konditionsträning. Körde intervaller med två bollar i uppförsbacken på ängen och man kan ju lugnt säga att Frasse är en bekväm kille   . Medan Nixx och Yaxxon springer för kung och fosterland (Nixx fick bara vara med en vända och fick ha en egen boll i munnen för att lugna ner det hela liiite iaf) och nästan tar död på sig på kuppen för att vara först både ut till bollen och tillbaka, springer Frasse efter bollen i hyfsad fart och lufsar tillbaka i godan ro. Han tycker det är jättekul ändå men det blir ju inte direkt nån effektiv träning för hans del. Stretchade och donade med alla vovvar (Nixx älskar att bli stretchad, Yaxxon accepterar det medan Frasse tycker att det suger med kraft att man drar i honom och masserar   ) innan jag själv hoppade i duschen för att sedan landa på locket med en kopp kaffe för genomgång av ovan nämnda läxor   .

_
Idag skiner solen igen över Malmö och ikväll väntar Onsdagsparty   . Planen för mig och Yaxxon är framåtsändande först och främst och plats med skott   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 003

_
"Life is short, smile while you still have teeth."   

 
 
Susanne

Susanne

28 mars 2012 08:13

Förstår Frasse, varför ta ut sig i onödan lixom;-)))).
FS får det allt bli ikväll, känns oms en mkt god idé!
Ses ikväll// Kramis

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

28 mars 2012 08:35

Eller hur! Att cykla med Frasse är mer dragträning för mig än för honom :)). FS it is - det finns ingen annan väg! Kramkram

 
Ingen bild

mariana

28 mars 2012 09:20

Jag tror jag lärde mig så här en gång när det begav sig...:
Prova att byta ut de/dem mot vi/oss. VI har alla rätt. DE har alla rätt. OSS kan ingen besegra. DEM kan ingen besegra.
Går kanske inte alltid men är man osäker, skriv "de", det är nästan alltid rätt ;)
Ja, Frasse, han är kloker han :)! Jag anmäler mig till gruppen i afton för FS:et ;) // Kraaaaaaaaam

Nina Palm

28 mars 2012 12:27

Detta ska jag lägga på minnet OCH sms:a Sebbe! Bra där. Frasse är klok som en bok och använder sig av minsta motståndets lag :). Ses i FS-gruppen alltså! //Kraaaaaaaaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards