Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Nina Palm - 15 mars 2012 06:50

Nu har Mini (AKA Spex) varit hos oss i en vecka och rutinerna börjar sätta sig - herregud alltså   . Det är ju lixom inte bara Spex som har flyttat in utan Frasse har ju alltid vaktat sin mat väldeliga mot övriga fyrbenta familjemedlemmar vilket då innebär att han måste äta utan sällskap   . Min morron ser alltså ut så här: Spex sover inne hos oss och får stanna där när jag går upp. På med tandskydden och ut med Hobbisarna, in med Frasse i grovköket för frukost, Nixx och Yaxxon har sin matplats i garderobsrummet, sätter på kaffe medan de käkar. Frasse får stanna i grovköket efter frullen och Nixx och Yaxxon parkerar jag i uterummet. När det är fritt fram tar jag ut Spex från sovrummet, går en morrontur med honom och ger honom frulle innan han får gå in till husse igen och sen får övriga inta valfri plats i huset medan jag dricker mitt morronkaffe och gör mig iordning. Jonas kör samma vända på kvällen - minus frulle förståss   . Jobbigt? Det beror på vad man jämför med   .

_
Den här veckan har jag varit sanslöst trött och seg   . Vet inte varför men det kan ju bero på omställningen med ny vovve, nya rutiner och  lite ledsenhet över det här med att Frasse fick sparken   . I tisdags när jag kom hem käkade vi middag och sen grejade vi med Sebbes uppsatsläxa - han skrev en riktigt bra historia på över 6 sidor   - och det tog ju en stund. Efter det var det som att nån hade slagit mig i huvudet med en gummiklubba och några promenader orkade jag bara inte ge mig ut på så det fick Jonas göra   . Igår hade jag 7 psykiatriförhandlingar på eftermiddan och kom hem en timme senare än normalt och hade jag inte fått ta en powernap vet jag inte vad som hade hänt. Hur som helst vilade jag en timme innan vi rullade till klubben för Onsdagsparty   . Vi kom iväg lite sent och vi tog bara Spex och Yaxxon med oss. Jonas hade varit på långisar med alla så det kändes ok både i hjärtat och - skulle det visa sig - i öronen att lämna Nixx och Frasse hemma. Vilken upplevelse att åka med två TYSTA hundar i bilen   ! Nixx och Frasse är helt underbara vovvar men att åka bil med dem är stundtals = tortyr paw rikh-titt   . Väl framme var alla ute på planen och övade och jag tyckte det såg supertrevligt ut allting och dessutom välstrukturerat   .

_

Jonas tog ut Spex och 93 frolicar för att ta tag i det här med fotposition ("är det en maträtt?" undrade Spex inledningsvis). Nu är det ett steg i taget, långsam vändning på stället och korta ingångar som gäller för att fixa till det hela och det såg faktiskt riktigt bra ut, Spex fick ligga och vila mellan passen och tog allt som hände runtomkring med ro *high five på det*   .

_
Yaxxon sen. Har tagit ett omtag på fria följet och det var ju lika bra att börja med det även igår. Jag vet inte vad det är som är galet men NÅT är det - jag får inte riktigt till känslan i det hela   .  Han går fantastiskt bra - sjukt nog - när vi varit osams om något men det är ju inte särskilt ofta det händer ... Han gör inga större fel men han blir för tjofadderittanlambo bara av att utföra momentet   . Inga bollar i närheten, inget godis i handen utan det är själva "gå fot" som är julafton för honom. Jag gillar när han är lite coolare, lite mer i balans. Han ljudade inte i alla vändningar/stegisar och halter åt höger men i ganska många och det var ju hur störigt som helst   . Lönt att ha en hund som går rakt, håller en ganska stabil och fin position, sätter sig rakt och är engagerad när den ljudar åt höger s.a.s och sätter sig med gamnacke   . Ska ta Jonas till hjälp där för han fixade ju till Yaxxons fria följ/linförighet med den äran i Karlsborg. Efter fria följet körde jag fjärren sitt/ligg som gick riktigt bra faktiskt   . Inkallningsläggandena sorknade jag ihop på igår - not so klickerish alls faktiskt   - men det funkade och de sista två var riktigt fina (inklusive vevande svans och allt)   . Ställandena är hur tjusiga som helst men det duger lixom inte att ligga med framkroppen och stå med bakkroppen. Hoppterapin i söndags verkar hur som helst ha gjort susen för igår hoppade han urtjusigt både ut och tillbaka och köpte mitt nya lite skarpare sitt-kommando (gamnackesättanden i ultrarapid i söndags - troligen på grund av förväntan)   .

_
 

_
En bra träning tycker jag ändå och vi avslutade det hela med att lattja med en upphittad pinne   . På vägen hem åkte vi in om Blåseberga för att rasta en snabbis och det var nästan så vi satt en kvart extra i bilen bara för att njuta av att vi hade svängt in på den välkända vägen utan att en hel orkester hade satt igång i burarna   . Nixx och Frasse - vi älskar er men herregud vad jobbiga ni är att ha med i bilen! Typ så.

_
Ikväll får vi se vad som händer. Troligen åker vi iväg på långtur med alla bären innan vi landar på locket för lite torsdagsmys.

_
INGEN STEGRÄKNARE SEN i MÅNDAGS - ÅTERFUNNEN PÅ ETT "BRA STÄLLE" IDAG   .

_
"INGEN ÄR SÅ BLIND SOM DEN SOM INTE VILL SE."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards