Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 9 mars 2012

Av Nina Palm - 9 mars 2012 07:31

Inga-Lill, min kompis, skrev en kul grej på Facebook - att Spex är en liten sundsbuss bland alla travemündefärjor   . Rätt bra liknelse faktiskt med tanke på att Mini (Spex) väger 32 kilo och får med öronen i hanhundsgallerkorgarna och därför fick en alldeles egen tjejkorg igår   , övriga i ligan väger 40 kilo styck  och Nixx har sin gallerkorg på yttersta hålet i spännet  . Hur som helst. Metaforiskt talat tog vi alltså oss ett premiär-båtrace igår på Revingehed   . Den första kilometern fick alla gå i koppel och jag fick den tvivelaktiga äran att åka efter Nixx och Yaxxon  . När svansarna hade gått ner (ja alltså - allt är ju relativt, både Frasse och Spex har sina svansar mitt på ryggen) kopplade vi loss dem och det gick oväntat bra. Lite brumbrum och kollkoll så klart, konstigt vore väl annars, men det blev bara ett enda regelrätt bråk. Såklart var det Yaxxon som i ett väl valt ögonblick passade på att trycka till Spex   , som så klart försvarade sig till slut och så var det igång. Jonas tog långa steget före och fick tag på Yaxxon, skällde på honom   och sen var det lugnt. Nixx tog på sig uppgiften att se till Spex höll sig inom "gränsen" för flocken och det var rätt intressant att se hur han tillrättavisade Spex rejält när denne kom tillbaka. Spex tog tillrättavisningen som en man och rättade in sig i ledet, inget bråk alls utan mer "ok ok ok - jag fattar, 30 meter är gränsen"   .

_

 

Spex, Frasse (i mitten), Yaxxon (lite bakom) och Nixx   

_
Efter båtracet åkte vi hem och fixade lite innan vi rullade till klubben för att jag skulle träna lite lydnad med Yaxxon och Frasse. Missade ju träningen i onsdags och dessutom skulle Jonas ändå till stan för ett nattpass   . Gosia och Ajaxx var ute och tränade när vi kom men offrade sig för att ta en fika i en öde stuga innan fortsatt träning. Yaxxon var först ut av mina projekt och jag la tid på ett långt pass fritt följ, jag är nöjd med ändå inte - han gjorde inga större fel om man säger så MEN jag har problem med att få ner honom i rätt sinnesstämning   . Jag tycker han gasar mer och mer för varje pass och jag får inte riktigt till det med rätt stor risk för ljud i stegisar åt höger och vändningar på stället, oxå åt höger. Skitskumt! Varför ljuda åt höger men inte åt vänster!?   Han satte sig snabbt, jobbade parallellt i alla stegförflyttningar, trängde inte och plogade inte heller men höger-ljudet stör mig på riktigt   . Fortsatte med ställandet under gång, som gick ännu lite bättre än sist - han hoppar lixom ner i ställandet trots att jag inte övat hopp-stå. Han står kvar till jag ansluter och det känns bra.
Avslutade passet med inkallningar med läggande och på slutet la han sig ganska fort med framdelen men fortfarande extremt söligt med bakdelen. Använde bollbelöning när hela kroppen låg men jag undrar om det inte är lite väl hög förväntan på just bollen. Frasse sen. Han fick träna på linförighet och han är verkligen snabb, den pojken   . Han går som limmad vid vänsterbenet, helt rak och i rätt position men det är lite trängningsvarning på det. Han trycker sig lixom rakt in från vänstersidan mot benet och det är så där lätt att gå avslappnat med en 40-kilosvikt lutad mot sig   . Framförgåendet gick rätt så bra, han stannar felaktigt och startar lite väl fort så det var starter och avslut som vi fick jobba med. Det verkar som att han kan kommandot "gå" för det funkade som broms i starten   . Tränade sitt kvar x jättemånga med belöning bakom, där han först fick sitt "vassego" när jag gått ut 3-4 steg, sen när jag kommit 10 steg och till slut när jag stod ute på 15-20 meter. Han satt väldigt fint med fokus bakåt istället för framåt - nu ska jag prova att börja alla sitt kvar-träningar med några snabba bakåtbelöningar innan jag går hela vägen ut   . Avslutade fräseriet med hopp över hinder där han har haft för vana att ofta ta sats från själva hindret och sen sätta sig väldigt nära på andra sidan. Igår slog han i ett par gånger på vanligt vis bara och backade ut fint på andra sidan   .

_
En bra träning tycker jag men shit så trött jag var när jag väl kom hem till Only   . Dammsög en snabbis iaf - får ångest av hårbollar i hörnen - innan jag och Nixx la oss i rymdskeppet och svimmade.

_
Idag ska jag hämta Sebbe efter jobbet och ikväll blir det hemmamys. Jonas jobbar natten igen. Imorron får jag se vad som händer. Vi har Sturup och jag skippar skogs(nåja)träningen utan får se vad jag hittar på istället.

_
ANTAL STEG IGÅR: 9 485

_
"Alla kan inte, somliga vill inte - så är det bara."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards