Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Nina Palm - 20 februari 2012 07:31

Man vill ju gärna ha vår NU och det känns som att den är på väg faktiskt, den där våren  . Snön har töat bort och dagarna blir längre och längre - det är gott. Det som inte är speciellt gott, utan - tvärtom - ont är att plusgraderna lett till regn, blåst och lera   . Idag är det iofs minusgrader igen och det verkar kunna bli en riktigt krispig dag   . Jag slapp torka hundarna efter morronprommisen och bara det kan ju förgylla vilken måndag som helst   .

_
Det har blivit en väldig massa hundträning den här helgen iallafall - trots skitvädret. I fredags efter jobbet åkte vi ut till skogen för att köra sök med Frasse och Yaxxon och meningen var att vi skulle vara tre stycken men tyvärr drabbades Fredde, Jonas kollega, av ett smärre badrumsintermezzo   . Alltså fick vi köra själva = tomt på ena sidan, figge på andra sidan. Frasse fick gå ut på båda sidorna och det blev alltså träff på vartannat skick medan Yaxxon bara fick gå ut på ena sidan eftersom han inte har kommit till tomskickskursen i sin utbildning än   . Frasse gick så där på tomskickssidan men Jonas fick iaf ut honom med hjälp av dk men på träffsidan gick han bra  . Första passet var trögare på tomskickssidan än det andra, när vi bytte sidor s.a.s Det är lite bekymmersamt det där och det råder väldigt delade meningar om detta med tomskick - en del säger att det bara är att mala på "det kommer" medan andra säger att en hund som verkligen ser träffarna (det sociala) som belöning ska ha så många träffar som möjligt för att ha rätt attityd när det väl blir ett tomskick. Jag köper egentligen båda uppfattningarna och bevisligen funkar de oxå men för Frasses del undrar jag om det inte är träffar som gäller   . Han är ju inte en springdåre, som Yaxxon. Yaxxons båda pass var tvärtom, det första passet gick bättre med raka fina skick och framslag än det andra, när hans springådra kickade in med full kraft   . Rakt ut 100-tals meter och ingen näsa påslagen whatsoever   . Det var rena turen att han hittade Jonas på tillbakavägen kan jag säga   . Efter söket gick vi en truddelutt i skogen och rekade lite (konstigt nog rekar vi ALLTID coola rapportsräckor när vi är ute och går ...   ). Efter träningen åkte vi raka vägen till Mc Donald's och tryckte i oss sjuka mängder kalorier, det var lixom min "slarvdag" i VVAI-projektet och en sån kan ju inte tillåtas gå spårlöst förbi   . Lite lockhäng och godis blev det innan Jonas körde iväg på det första nattpasset av 4.

_
I lördags var det gruppträning i skogen och det var en liiiten skara som samlades i regnet   - jag, Cina, Petra, Sabina och Mia, en tjej från Lottas grupp med en manchesterterrier vid namn Vera   . Jag hade alla pojkarna med mig och skulle köra sök med Frasse och Yaxxon - övriga närvarande ekipage skulle spåra. Planen var att köra idel ädel träffar i en djuuuup ruta med båda två och ha ett spår (vallning) rakt igenom rutan ca. 25-30 meter ut. Frasse går ju bra när det välvallat men kan däremot börja spåra i vallningen om den är gles   . Medan övriga trampade sina spår gjorde jag en sökruta som var runt 90 meter djup på båda sidor (trodde den var 70 meter djup  men det visade sig ha blivit nåt fel på min inre GPS   ). Vi körde ett pass var med Frasse och Yaxxon medan spåren låg, Cina och Mia höll stigen och Petra och Sabina figgade och det gick så himla bra med båda pojkarna   . Frasse hade ett grunt slag på slutet och gick troligen i vallningen men efter inkallning och omskick gick han hela vägen ut och hittade Petra och brandslangen   . Det enda problemet var att Cina hade bry med att ha koll på var 1.58 cm tvillingar iförda bruna jackor befann sig så inför pass 2 utrustades de med varsinna lysoranga snitslar att knipsa fast i mössorna   (tyvärr infördes fotoförbud samtidigt som snitslarna delades ut *damn it*). Även pass två gick riktigt bra för både Yaxxon och Frasse, bortsett från att Frasse gick grunt på exakt samma ställe som i första passet och behövde ett omskick. Yaxxon fick transportera in sina busar på slutet och det tyckte han var rätt fräckt   . Efter att ha donat med Khans spårstarter, budisar med nästan hela ligan och lite skallövningar med Diva medan Cina körde uppletande med fokus på avlämningar var vi dyngsura in på bara skinnet och höll nästan på att frysa ihjäl allihop   . Jag tog Nixx med mig för att plocka ner sökrutan och mitt i alltihop fick han för sig att fälla ett mindre träd - han ryckte slet, morrade och bar sig åt och måste ha vrickat till sitt ena bakben i processen för rätt vad det var skrek han till, avbröt arboristövningen och kom hoppandes på tre ben   . Efter lite massage satte han ner tassen iaf men tyvärr är han fortfarande halt så han får vila några dagar till   .

_

Igår åkte jag ner till klubben en tur för att köra lydnad med Yaxxon och Fräset. Det var full rulle där nere med en massa kursande instruktörer och annat löst folk   . Cina, Gosia, Sabina och Petra var oxå där nere och efter fikat körde vi igenom Ajaxx och Gosia i hela elitlydnaden för att se vad som behöver fixas till när allt s.a.s körs i klump. Det såg väldigt bra ut om man inte räknar busattackerna mot metallapporten   . Frasse var först ut av mina projekt för dagen och Sabina kommenderade runt oss i ett riktigt fint fritt följ   ! Sen höll hon koll på sitt kvar x flera, lägganden under gång och hopp. Frasse hade en riktigt bra dag på jobbet, han ryckte lite när jag kom tillräckligt långt ut men satt kvar och det var dagens bästa   . Platsliggningen började inte så bra - jag som tjatar på Jonas heeela tiden om att Frasse måste ha sina rutiner, läggas med ordning och reda *yada yada yada* ... missade just det där och på första läggandet var han ju uppe i princip innan jag kommit två meter   . Gör om, gör rätt och sen låg han med mindre orolighetsattacker men ändå inom "gränsen" i hela åtta minuter   .

_
 

-
 

_
Yaxxon sen ... Det var ju INTE en av våra bästa dagar på jobbet - faktum är att det nog var vår sämsta dag på jobbet sen den 11 september 2007   . Okej att han kan vara toppad och busig ibland men det brukar gå över när vi värmt upp och "kommit in i det" men igår var det som förgjort och till sist var jag färdig att strypa honom på plats   . Man kan säga att jag tappade koncepterna på riktigt (not so proffsigt - ajabaja!) och det var TUR att Gosia styrde upp mig, mitt humör och vad jag gjorde och att publiken var välmenande och stöttande   . Det blev INTE många highlights alls mer än fjärren (efter 19 sorger och 18 bedrövelser), rutan (bra direkt faktiskt) och att han valde rätt pinne på vittringen hela tre gånger av fyra ... synd bara att han kom på den briljanta idén att attacktugga på apporten på vägen in   . Dä va oväntat kan jag säga för just tugga gör han verkligen inte annars   ! Usch vad misslyckat det kändes alltihop men det är bara att vara glad att allt löste sig, att jag inte ströp hunden och att det var träning och inte tävling   .

_
 

Från en bättre dag på jobbet   

_
 
_
Jaja. Väl hemma var det ju bara att tömma bilen på leriga dynor och ställa dem på tork i garaget, torka ur burarna och - värst av allt - torka tre välvuxna pälsbollar någorlunda rena från lera   . Man kan säga att appellplanen inte var helt kul att gå på nu när tjälen lossnat ...

_
Den tidiga vårens ups and downs alltså. Idag ska jag på individuellt möte hos vår nya lagman (fantastiskt initiativ tycker jag   ) och sen bär det av hem mot Bara för att väcka Jonas (som har en natt kvar), gå på långtur OCH - viktigast av allt - för att köra ett pass lydnad med Yaxxon   .

_
"Du kan bli besviken om du misslyckas, men du är ändå dömd för alltid om du inte försöker."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards