Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

VÄLSÖVD FRASSE

Av Nina Palm - 31 januari 2012 07:16

Man kan ju kalla Frasse välsövd ... tre narkoser inom loppet av lite mer än en månad   . Igår rotfylldes till slut den ena av två skadade huggisar och den andra förbereddes för rotfyllning med döda nerven-grejs och förhoppningsvis är det bara en sövning kvar för vår stackars hjälte   . Tur att han är lätt för sjukhuspersonalen att ha att göra med, inga dumheter utan genuint trevlig även om han får släpas in på avdelningen när hans pappa lämnar honom   . Lite stolt är man allt över Franz Jäger, han är en av de absolut trevligaste hundar som finns att ha att göra med i vardagen - 100 % socialt säker och trygg i sig själv.

_
Efter jobbet hämtade vi alltså en något vimmelkantig, trött och sjukt hungrig Frasse innan vi svängde in om Ica Maxi för att shoppa lite. Väl hemma skrev Sebbe svaren på sin läsläxa och Jonas meckade pannbiff med lök, potatis och sås   . Åt en liten portion och om jag får säga det själv var potatisen helt perfekt skalad   . Lite hemmafix, läxkoll och lockhäng blev det innan jag knatade iväg på min långtur med Hobbisarna i mörkret   . Spännande liv? Nä, inte särskilt men rätt gött ändå   . Ja just ja - så ringde Eva-Lena och vi satt väl och gaggade i en halvtimme, bl.a. om sökets vedermödor och jag fick mig lite goa tips till livs   . Precis som i rapporten gäller det att grunda, grunda, grunda och grunda lite till - tycker hon alltså och det resonemanget köper jag rakt av och fortsätter som jag tänkt   . Bl.a diskuterade vi det här med tomskick och hon menade på att 1000 tomskick funkar för hundar som prioriterar att springa medan en hund som prioriterar att hitta människor kan gå ner sig och tappa motivationen om den inte fyndar   . Efter en tävling med ganska många tomskick kan man märka på första träningen efter, att bilden av en figge s.a.s bleknat och att farten och intresset blivit mindre. En hund som får vinst ofta och har den minnesbilden kan, om det behövs, hålla i målbilden ganska många tomskick i "skaprt läge" (nu pratar vi alltså inte springa-hundar). Intressant diskussion. Jag minns ju när jag fick för mig att träna tomskick i uppletandet med Kajsa (för att alla duktiga gjorde det) - Kajsa gick tom och jag belönade satan i gatan med tjolahopptjolahej och karameller när hon kom tillbaka och det tog väl 2 träningar innan hon glatt for ut till slutet på rutan (rakt och tjusigt), vände och kom tillbaka för att få en karamell eller bollen   . Kajsas prio: godis och bollar   . Jag slutade träna tomskick.

_
Annars intet nytt under luman som ska skina över oss i Malmö idag   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 266

_
"Mode passerar, stil varar."   

 
 
Susanne

Susanne

31 januari 2012 08:33

Skönt för Fräset med bara en tand to go!
Söktips från duktiga Eva-Lena är väl aldrig fel.
Ha en bra tisdag, nästan veckans tråkigaste dag,hmmm

Kramis

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

31 januari 2012 08:43

Ja men eller hur! SÅ less på att akta hans bissingar och han är säkert lika less på 'norv :). Not *fniss*. Jag tycker tisdagar är ganska ok ändå, det är ju lixom inte måndag :). Kramkram

 
Sabina

Sabina

31 januari 2012 10:03

Massa sövningar är inte kul- Khan är ju liksom oxå rätt välsövd... Härligt hursomhelst att de kunde börja fixa till tänderna nu :)! Håller verkligen tummarna för att det bara är EN sövning kvar!

Ibland kan jag tycka det är skönt med icke-spännande vardagsliv :)! Jag kör en sån dag idag: långrunda i SOLEN, städa, plocka undan lite & datortid ;)

// Kraaam

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

31 januari 2012 11:45

Ja det är väl kanske tur att de är pigga till sin natur ... Lite sova gör lixom ingen skillnad? Tack för tummar. Icke-spännande vardagsliv är inte alldeles fel, jag älskar det men det kanske inte är så hett att läsa om *hehe*. //Kramar och undvik äventyr!

 
Ingen bild

Cina

31 januari 2012 12:28

skönt att skymta en ände på Frasses sövningar :)

Visst är väl vardagen spännande ;)

Nina Palm

31 januari 2012 12:32

GRATTIS på födelsedagen!

Ja faktiskt - han blir helt seg och dan efter varje sövning, även dagen efter. Vardagen är t.o.m lite väl spännande ibland ;). //Gomiddag :)

 
Noomi

Noomi

31 januari 2012 17:53

Stackars Frasse! Hoppas han slipper mer tandelände nu!!
Intressant det där med tomsök. Dizzan har aldrig varit en springhund, men det fanns inte mycket som taggade henne så mycket som att köra tomt. Hon har å andra sidan ofta varit tvärtom :) KUL att köra sök i vilket fall!!
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Nina Palm

1 februari 2012 06:52

Ja det är ju så himla olika det där - vissa hundar går igång på tomskick medan andra går ner sig och därför tror jag att det är urviktigt att göra så som det passar hunden. Många vägar Bertil Rom :).Uppenbarligen *hehe*. Det är hur kul som helst - särskilt eftersom jag inte har en aning om nånting :). //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards