Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 16 januari 2012

Av Nina Palm - 16 januari 2012 09:05

Jo alltså - jag har ju haft en del med både Frasse och Yaxxon att göra när Jonas varit sjuk och det är liite lätt förvirrat mellan varven och de båda herrarna har snällt fått lystra till namnet Fraxxon   . Hur störigt som helst och nästan omöjligt att sluta med ... Fraxxon hit! Fraxxon LOSS! Ja - ni fattar. Det har inte precis blivit lättare nu sedan Kajsa flyttat in och eftersom jag sysselsätter henne i samma vända som Nixx har det blivit Kajsnixx mer än en gång om man säger så   . Fraxxon och Kajsnixx it is!

_
Helgen har varit helt fantabulous vädermässigt - krisp i gräset, strålande sol och nästan ingen blåst alls   . I fredags lämnade in vi in Djävulsmaskinen för bromsbyte, i grevens tid skulle det visa sig för bromsarna var mer eller mindre slut både bak och fram. Jag trodde att räkningen skulle sluta på en sisådär 10 000 kr (en BMW är en BMW är en BMW   ) men faktiskt kostade det billigare än vad det gjorde att byta bromsarna på Silver Bullit - 3 900 kr för 4 belägg och en nytvättad bil   . Goody goody. Medans bilen var på reparation åkte vi till banken för att fixa med våra olika sorters pensioner och vips har vi kontroll på den biten oxå. Gött! Efter detta var jag helt slut ... jodå, jag blev lite förkyld som en direkt följd av Jonas influensa   . Ingen feber eller så men lite snorig och dan. Framåt eftermiddan hämtade vi Sebastian och när vi handlade på ICA Maxi blev vi överrumplade av en säljare från Telenor   . "Vad ringer ni med idag?" "Telenor!" (gick mot utgången) och vips fick vi ett paket kaffe (iofs bara Zoegas Skånerost men ändå   ) och sen var det hela igång. Hur det nu var så slutade det med att jag och Sebastian fick vars en Iphone 4s (för Sebbes del pga olika orsaker en försenad julklapp och födelsedagspresent).

_

 

_
 

Fodral i antitappabortiskogen-färg är beställt   

_
I lördags var det sökchock i Vombskogen   ! 9 hundar skulle söka från oss och 5 från Terezes grupp ... Jag såg framför mig att jag skulle figga i 6 timmar och köra min egen hund en kvart men shit så smidigt det gick ändå   . Vi transporterade tillbaka varandras hundar till bilarna och det stod hela tiden en hund med en plan på vänt   . Yaxxon fick försvinnande figgar i början av rutan på första passet innan jag tog undan honom och sen - efter fynd - smög figgen framåt i rutan innan jag gick iväg för skick på andra sidan. Han gick som tåget och min plan är nu att bara köra träffar och smyga in framslag allt efter som (dvs skicka så att träffen ligger "framåt" i rutan). Nu verkar Yaxxon tycka det är hur naturligt som helst att gå rakt ut och sen framåt men det kan ju lika gärna vara en tillfällig sinnesförvirring   . Markeringarna var helt ok och de bästa markeringarna fick han i båda passen på de sista två skicken (körde bara 4 skick/pass eftersom han inte är i 100 kondis än). Frasse fick 4 träffar första passet och 2 träffar och x antal tomskick andra passet. Han gick bra - några grunda skick blev det men han gick ut finfint efter omskick   . Lite stökig på stigen och laddad men med tanke på hur söket sett ut under hösten, dvs. att Frasse gått ut och ställt sig 10 meter ut eller spårat i vallningen känns det som ett "positivt problem"   . Kul nu när han har tandskador är, att han söker lika glatt för en bit korv som för bollar och kampduttar. Vi var måååånga i skogen i det strålande vädret och jag trampade ett spår till Yla i grillpausen, som hon for iväg i som en tanks   ... trots förledningsspår i början   .

_
Igår tog vi ett omtag i Frasses platsliggningsträning efter en härlig sovmorron och allmänt mys. Han stökade och var orolig i början men fick till två riktigt bra och låååånga platsliggningar (ca 8 min). Det gäller att vara supernoga med sinnesstämningen så att han "landar rätt" i momentet   . Nu var det ju ett tag sen det var liggbart ute men fr.o.m idag är detta ett dagligt inslag i Frasses liv, att ligga plats. Även sitt kvar när husse lämnar springandes fungerade bra   . Skönt att se att han slutat titta bakåt och slicka sig runt munnen när Jonas lämnar trots att det pågår aktivitet bakom  .

_

 

_

_
Yaxxon fick komma ut och öva på sin "ruta" och det är nästan lite synd att det börjar bli tid att avveckla bollen för "framåt"-skicken - det är lixom nästan lite drömlikt att kunna kasta en boll medan Yaxxon sitter kvar och att kunna stanna honom från full rulle bara någon meter från bollen   .  

_

*tjohoooo*    

_

Amen ÅH - stanna igen     

_

Kom igen nu då kärring - säg det!  

_

*wiiiii*

_
Avslutningsvis körde vi skallmarkeringsövningar för söket med både Yaxxon och Ajaxx och det gick bra tycker jag. Det tar sig, iaf för Yaxxon, för Ajaxx skäller betydligt intensivare och tätare av sig själv ... eller - med tanke på Kajsas skall - kanske det är så att jag stoppar ner mentala päror i halsen på alla mina hundar  .

_

Yaxxon 

_

Ajaxx  

_
Lilla DakkyDoo, som oxå var på plats tillsammans med hela Lundaligan, fick öva på att inte attackhångla med alla människor utan sitta fint vid hälsning   . Hon var så där nöjd med upplägget men tyckte nog det var rätt ok ändå till slut, när hon insåg att sitter man så får man karameller   .

_

Dakky

_
Efter träningen stod handling, matfix och matteläxa på agendan och medan Jonas och Sebbe grejade med ton och kilon åkte jag iväg och solade med Jennifer så nu ser det faktiskt ut som att jag har haft semester oxå   .

_
Ikväll väntar ett par rundor med Hobbisarna och sen ska jag grejsa lite med krypet, fjärren och vittringsapporteringen med Fraxxon   . Han har övat vittringsapportering två gånger och är faktiskt ganska duktig på det -  en naturtalang i böglydnad månne   ? Han tycker det är sjukt spännande när jag lägger ut pinnar och donar och har han inte liknat en uggla förr så gör han det då   .

_

Yaxxon vittrar   

_
"Gapar man är man hos tandläkaren."   
 

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards