Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Nina Palm - 9 januari 2012 20:09

Sista lediga veckan har börjat och idag har vi kört vårt tredje sökpass sen i fredags - Frasse, Yaxxon och jag   . Jonas har varit helkass sen i torsdags kväll med nåt som troligen är influensan   - rälig hosta, feber och ont överallt. Jag ställde (tvärsäkert) diagnosen "manlig förkylning" till att börja med men fick ändra mig när han fick feberfrossa och låg och hackade bissingar nätterna igenom   . Frasse har alltså fått ha mojjan som förare och det har gått oväntat bra. Frasse är Frasse - på gott och ont - och det hade lika gärna kunnat sluta med hallaballoo all inclusive    . Yaxxon är duktig på själva söket men sämre på skallmarkeringarna (jag har en egenhet som hundförare och det är att jag 1. får hundar som klapprar med tänderna och "tomskäller" 2. får hundar som kan hoppa 2 meter Gunnebo men sällan kan ta ett vanligt hopphinder utan islag) och han har därför fått träna på skallmarkeringar två pass och kört ett riktigt sökpass   . Frasse har fått gå många tomslag/framslag och så har vi jobbat med markering av föremål och det har gått fantastiskt bra. Faktiskt. Han hade bry med att markera min rygga när vi körde i helgen men kläder har gått bra, liten tankepaus vid fynd men sen har han kommit igång. Problemet i söket den sista tiden har varit att han gått ut 10 meter och stått som en gammal get och "fattat nolla"   MEN nu går han rejäla tomslag - djupt och engagerat - och tappar inte fart. Idag gjorde vi en ruta som var över 200 meter lång med tomskick x 4, träff på jacka, tomskick x 3 och sen träff på Gosia i sista skicket   . Eldprovet typ. Ett par grunda tommisar, kallade tillbaka och gav nytt skick - inget tjafs - och han gick iväg hur fint som helst!

_

Yaxxon har - som sagt - fått träna på skallmarkeringarna och där har vi laborerat lite med synlig belöning, osynlig belöning, med stödkommando (han vet att han ska skälla), utan stödkommando och hit och dit och idag fick han två riktiga sökomgångar och i sista omgången skällde han precis som jag vill ha det   . Tyvärr studsade han på Gosia innan bästa markeringen så jag hörde ett NEJ! nånstans ute i skogen innan Kamelkungen skallade loss   .

_
 

Ajaxx    

_
Förutom sök har Frasse fått sig sammanlagt tre pass saksök till livs med fokus på liggmarkering av föremålen och förbättrad dirigering OCH temposänkning (han missar ofta nära-grejerna) - det har gått ganska bra. Tyvärr är det ju svårt att förhindra att han "sprätter" föremålen när man är på väg ut för att belöna/ta föremålen men det är som det är med det, man får varva full ruta med markeringsträning helt enkelt. Han har hittat alla föremål och jobbat intensivt och engagerat, efter ett par skick har han bromsat ner tempot en del dessutom   . Yaxxon har fått ett spår med fokus på skogspinnemarkeringar och 6 av 8 markerade pinnar är ett fall framåt även om det så klart är lättare att fokusera på pinnar om spåret i sig är rätt lätt   . I uppletandet på Revinge i söndags gick Yaxxon ovanligt grunt och tradigt och därför fick det bli två rundor i rutan för så där kan vi ju bara inte ha det   . Gör om, gör rätt och nästa uppletandepass blir det UT-skick och därmed basta   .

_

ALLTSÅ - trots överjävliga mängder regn och storm har det blivit en del hundträning och inte bara det, vi har tränat på det vi behöver   .

_
Imorron ska Fräset till tandläkaren och få sin ena rotfyllning och förhoppningsvis ska tandläkaren hinna med att förebereda för den andra så det bara blir en sövning till efter den imorron. Tumme för det säger jag    . Kajsa Karlsson är här eftersom spa-personalen ska ut på äventyr   . Smärt och fin, pigg som en pelikan och allmänt skitsöt är hon, min gamla gumma   . Kan inte fatta att hon fyller hela 12 år i mars ... i och med Frasses rackliga tandstatus gjorde jag en koll av tantens garnityr idag och otroligt nog har hon knappt nån tandsten ens och har dessutom bra andedräkt.

_
Nu vräker regnet över oss igen och det känns som att alla morgondagens planer får avvakta till just imorron   .

_
Har fått en s.k award (en bloggvärldens "gillamarkering") av söta Elin Rosén    (http://elinrosen.bloggplatsen.se) och nu ska jag ge en award till 5 bloggar som jag läser regelbundet ... hmm. Det får jag fundera lite på eftersom man ska motivera och beskriva bloggarna oxå och det vill man ju helst göra seriöst om man säger så - har jordens problem med att jag ramlar ur Bloggplatsen hela tiden här hemma   . Mina awards kommer!

_
"What goes around comes around."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards