Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under december 2011

Av Nina Palm - 19 december 2011 07:39

Hej och hå! Tillbaka i Gruvan och man kan ju lugnt säga att jag är utvilad   . Har väl aldrig varit med om maken till helt värdelöst semesterväder   - det har i princip stormat och regnat nonstop sen i tisdags   . I torsdags var det uppehåll några timmar mitt på dan och då kastade vi oss i bilen och körde till Vomb för att spåra och träna uppletande och saksök tillsammans med Magnus och Cobra (tack för de supergoda mackorna   !) Yaxxon fick ett spår med skogspinnar i och det gick ju så där bra för oss att få med oss de där pinnjävlarna hem om man säger så   . Yaxxon markerar i princip allt i spår - minismå nycklar, läderprytlar, plastgrejer you name it - men skogspinnar dissar han med kraft så man kan ju lugnt säga att vi är illa ute i eliten om det här inte ordnar sig   . Han spårade dock som en gud men det hjälper ju föga i skarpt läge. Man kan ju säga att jag var rätt sänkt efter spåret men som tur var kände Yaxxon det på sig och kompenserade skogspinnemöget med ett helt suveränt uppletande   . Frasses och Cobras spår gick hur bra som helst (så klart) och Frasse markerade föremålen helt sprätta iväg-fritt på saksöket   .

_

I lördags var det oxå uppehåll en stund faktiskt och då åkte vi ut till Reving och gick en långpromenad - kallt och blåsigt som satan men det regnade som sagt inte iaf   .

_
Igår hade vi lite housewarming - sent om sider - med träningsgruppen   . Vi bjöd på glöggmys all inclusive och det var väldigt god uppslutning måste jag säga, trots flyttider och julpanik   . En supermysig kväll! Och ute öste regnet, med och utan snö, horisontellt hela dan   . Tack för alla fina presenter   !

_
Av den planerade "nu ska vi passa på att träna hund-semestern" blev det typ ingenting - det var gränsfall man fick ihop lust och ork att gå på promenad och det är jag faktiskt lite ledsen för. Jag är inte typen som ligger och vräker mig på locket en hel vecka lixom men så fick det bli när man inte bylsade på sig regnkläder, mössa och långkalsonger för att överhuvudtaget kunna ta sig ut på nödvändiga rundor   . MEN som sagt - jag har sovit ut iaf   . Tur att det är bara är 8 morgnar kvar att stiga upp innan nästa semesterförsök   .

_
Ja just ja - i måndags var vi på julmiddag hemma hos Peter och Carina i Bara och det var ju bara hur mysigt som helst   .

_

_
I övrigt har det inte hänt så mycket och det var inte utan att jag tyckte det var överkurs på ironifronten imorse när jag var ute med pojkarna i fullkomligt strålande månsken och på krispigt gräs ... Så dax nu lixom - när en annan ska till Gruvan ... men det är klart, det är ju min födelsedag så   !

_
Nu ska jag läsa på lite mål här som jag ska föredra idag ... 16 stycken närmare bestämt och jag kommer inte ihåg ett dugg av dem *oops*   .

_
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke."  


Av Nina Palm - 12 december 2011 07:27

Jag tror eventuellt att jag hade kunnat överleva att jobba en dag i veckan och vara ledig resten   ! Jobbar bara idag och är ledig resten av veckan - inte så dumt alls och SÅ efterlängtat! Ikväll inleder vi ledigheten med lite glöggmys hemma hos Peter och Carina i Bara   . Bara på med gummistövlarna och traska över fältet så är vi framme   .

_

Helgen då ... JO. I fredags åt vi gott och myste på locket innan migränen kom och förstörde kvällen   . Det var bara för mig att ta en imigrantabletten och gå och lägga mig patetiskt tidigt   . Det är extremt obehagligt med migrän, det är som att hjärtat flyttat upp i huvudet och gjort det för trångt för hjärnan ... helt sjuk känsla. Man känner pulsen i hela huvudet, det känns trångt och varje pulsslag smärtar nåt jävulskt. Kan inte förklara det bättre. Mådde t.o.m illa den här gången   . Vaknade med migrän i lördags, inte lika kraftig men ändå   . Jag hade ju vissa planer på att åka iväg och träna med Yaxxon men fick stanna hemma och vila istället   . Framåt eftermiddan kändes det nästan helt ok och vi körde ett fyspass intervall i uppförsbacken på fältet hemma - det börjar arta sig med hundkondisen nu och det känns gott ihjärtat. Nixx fick oxå vara med men efter ett par intervaller i varje omgång fick han en egen boll att springa omkring med i munnen   . Lita vingabröten' var han på kvällen *ajajojoj* men igår var han helt återställd   . I lördagskväll kom Jessica (Moltas storasyster, för den som inte vet   ) och hennes Uffe hem till oss en sväng innan vi åkte in till stan för att gå på Loveboat, en slags klubbtjofräs för "mogen ungdom"   . En supertrevlig kväll med mycket dansa till partymusik från 70- och 80-talen   . Själv älskar jag att kolla på folk och man kan ju lugnt säga att det fanns en del att kolla på   ... HERREGUD    !

_

Igår var jag oväntat pigg (till skillnad från vissa andra    ) och på eftermiddan - när jag var körklar - åkte jag och Yaxxon in till klubben för att träna lite intervaller (får passa på när det är ljust) och fortsätta vårt BL-projekt   . Petra tog emot Yaxxon i Lilla Passet och han rusade på med den äran   . Efter lite rapportträningsgrejs med Benzon, Leif och Sanne och läxförhör med Diva och Petra, fika och mys tog jag tag i BL-träningen. Övning 1 var att hitta/apportera spårapport i högt gräs med syftet att leta lugnt, apportera och avlämna utan tugg. Det gick bra. Avståndet på 10-15 meter gjorde att Yaxxon inte for iväg som ett pucko ā la uppletande OCH han apporterade faktiskt riktigt fint och bar in apporten som om den vore av glas   . Övning 2 var fjärrdirigering - sitt/ligg - men ganska lång tid mellan växlingarna redan nu från start. Skulle Yaxxon ha fått bestämma hade han växlat en gång varannan sekund, han är inte bara stor - han är snabb oxå    . Det gängse fokuset brukar ju vara att de inte ska förflytta sig framåt och det är ju självklart (vi snackar eventuellt naturlag här) att Yaxxons issue är att han kastar sig bakåt med ystert viftande svans i växlingarna   . Han backar i förväntan, det är en störning han har sedan barnsben  . Alltså fick jag visa manuellt hur han skulle göra, först vid sidan och sen framifrån och då gick det bättre - provade även med ställande och det tror jag att han kommer att bli duktig på vad det lider. Problemet är egentligen läggandet, han kastar lixom bak hela Kamelkroppen   . Klubben ser riktigt julig ut nu sedan Cina var där och pyntade i lördags och sedan Irene kompletterade med en välbehövlig fönsterputs igår   .

_
Väl hemma igen höll Jonas på tvätten from hell och eftersom jag hade varit och handlat på vägen fikade vi med julskinkamackor, kollade på Arga Snickaren och lite sånt medan tvättmaskinen och tumlaren gick. En mysig söndagskväll, helt befriad från måndagsångest   .

_
"Är det inte det ena ... så är det det andra."   

Av Nina Palm - 10 december 2011 10:47

... DET ÄR FRASSES FÖDELSEDAG   !

_
 

Grattis finaste Frasse Fräs Fräserbil på din 7-årsdag   

Av Nina Palm - 9 december 2011 06:57

Semestern närmar sig - med STORMsteg   . Himmel och plättar vad det blåser idag och himmel och plättar vad det blåste och regnade igår kväll   . Iofs regnade, åskade och blåste det på morronturen oxå men eftersom jag var väl inpackad i bästa regnjackan ever (Hurtta) som dessutom är för stor och därmed rymmer både munkjacka och bautafleece gick det rätt ok ändå   . Det jobbiga är när man kommer in och ska torka 12 tassar, torka tre magar och ... ja. Alla tre har dessutom en förkärlek för att burra in huvet' i handduken och det går så där bra rent tekniskt   .

_
Igår åkte jag och bytte däck på bilen och kunde till min stora glädje konstatera att de inlämnade däcken hade ett mönsterdjup på 6 mm = behöver inte byta till våren, vilket jag var säker på att jag skulle behöva   . Nu har jag väldigt ocoola tjockdäck på Silverbullitt, har inte ens låsbult på dem - så fula är de, men det kostar ju ändå ett par 1000 att byta.  Happy days! Värre är det med Djävuslmaskinen som rullar omkring på sjukt stora, breda och tunna däck. "Vad får det lov att vara?" "Ett däck!" "Jahahaja - det blir 11 000 kr, tack så mycket!"... Typ   . Hur som helst - dubbarna är på och det är ju väldigt vad det låter om bilen helt plötsligt. Detta är efter november månads biltrauman INTE bra för mina nerver kan jag meddela   . Väl hemma hade Jonas just varit ute med bären och vi satte oss i en nytvättad Djävulsmaskin för att åka till Ica Maxi och shoppa lite proviant. När jag hade ätit ett par mackor och en lussebulle var jag bara tvungen att "blunda lite" på locket ... jo eller hur! Sov som en sten i två timmar och under tiden hade ovädret from hell dragit in över Bara så mina planer på att fortsätta mitt BL-projekt gick om intet - skulle ha provat på vittringsapporteringen (jag har en extrem tilltro till min hund men planen var alltså att lägga ut en väl doftpreppad pinne och fixa till själva apporteringen och sen utöka med en neutral pinne i taget). Jag kunde iofs ha gjort det inomhus men jag orkade helt enkelt inte   . Det blev Böda Camping och Criminal minds istället på dumburken och lite lockmys   .

_
Idag ska jag ringa Försäkringskassan och kolla upp lite grejer här på jobbet, skriva klart 2 domar till som jag ska föredra på min födelsedag (dvs. efter min semester   ) och sen bär det av hemåt. Helgens planer  innehåller både hundträning i någon form imorron, utgång med Jessica och Uffe och två sovmorgnar och det blir inte en enda timme på jobbet   .

_
"Det är vad vi tror vi vet som hindrar oss från att lära oss nånting nytt."   

Av Nina Palm - 8 december 2011 07:10

Idag ska Silver Bullitt få på sig sina vinterskor och hans dag fick därför starta med en dusch på OKQ8 - god damn var leriga däcken var   . Ja hela han var lerig faktiskt men nu ser han riktigt glittrig och proper ut måste jag säga    .

_
Gårdagens något upprörda inlägg rendera i en helt obetalbar kommentar från signaturen (skithemlig - not   ) "Fd matte till böglydnadsstjärna":


Ja, lilla Molly. Så stolta vi var är hon piskade skiten ur en hel hoper bordercollies, kelpies och schäfrar och kom 31: plats av 60 startande på böglydnads-SM 2001 (tror jag det var). Vilka böglydnadstider det var, härligt. Vi bara bögade oss med koner, vittringspinnar och en massa andra bög-attiraljer hela tiden :-D. Verkar råda viss bögskräck i er klubb :-D  

 

_
Nog om detta. Igår var vi inte så många som samlades för onsdagsparty - det är ju hektiska tider nu med 2 x flytt till hus, julbord och resor   ! Efter vederbörlig fika och lite hjälp med rivning av agilitybanan tog jag iaf ut en i sanning galen Kamelkung och man kan ju säga att träningspasset var hellre än bra i början   . Körde lite linförighet och det gick inte alls bra - studs, backningsljud och överdrivna inåt-sättanden och tjolahoppfadderullan all inclusive   . Det är ju kul att han tycker det är kul ... men det måste ju ändå finnas vissa gränser - tycker jag. Och nä - Kamelkungen håller INTE med. Till sist lyckades jag iaf få till nån form av ordning och det som verkar ha satt sig rent kompetensmässigt är backningarna, där jag vill att han ska backa rakt och snabbt   och högerförflyttningarna, där jag vill att han ska vara parallell   . Vändningarna på stället är rätt stabila bortsett från fläckvisa och HELT onödiga ljud i höger om-halt. Why   ?!

_
Inspirerad av helgens övningar bestämde jag mig i förrgår för att försöka mig på att börja köra lite böglydnad med Yaxxon, mest för att ha nåt nytt att dona med lydnadsmässigt men också för att få komma ut och tävla lite oftare än vad det blir i brukset. Gårdagens diskussioner minskade icke motivationen om man säger så   . Hur som helst provade jag sändande till ruta för lydnadsklass 2, han kan ju kommandona "framåt" och "stanna" så det blev rätt flera gånger i sträck   . Hopp-apport (lydnadsklass III) måste vara Yaxxons drömmoment alla kategorier - han får BÅDE hoppa OCH apportera - och efter att ha visat honom att han skulle hoppa även på tillbakavägen så gjorde han det riktigt fint ett par gånger oxå   . Sista BL-momentet igår var fjärren sitt-ligg och det tyckte han också var kul. Det är egentligen helt sjukt att han kan vara så snabb som han är med tanke på att han är såpass stor (okej - lååååång). Jaja - vi får se. Jag har ryktesvägen att man ska återinföra direktuppflyttning till lydnadsklass II genom elituppflytt i bruks fr.o.m 2012 och det vore ju skönt att slippa köra lydnadsklass I, där jag tycker platsliggningen är i det närmaste traumatiserande faktiskt   . Har kollat de nya reglerna för 2:an och inser att platsliggningen ska vara med synlig förare, inkallning med ställande utgår och istället blir det en rak inkallning på 25 meter. I 3:an blir det inkallning med ställande istället.

_
En rätt så mysig kväll ändå.

_
Idag vankas däckbyte efter jobbet - som sagt - och sen får vi se vad det blir för väder framförallt, innan man planerar nåt. Det är ganska kallt och ruggigt ute och tydligen ska det börja regna och jävlas oxå   . Endera blir det en liten skvätt lydnadsträning och en runda eller bara en runda, fast lite längre då.

_
"Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder."   


Av Nina Palm - 7 december 2011 07:17

Igår var det TS-möte på klubben och det gick ju rätt bra - markbloggen ska komma igång, frågan om gruppernas storlek kom i vart fall upp på agendan, nya kursplanen presenterades och grupperna fick rapportera om sina uppflyttningar (min bästa punkt på dagordningen   ) - ända till punkten "Övrigt" där vårt uttryck BÖGLYDNAD (BL) kom upp på tapeten ... " Nina ... du har tydligen (yeah right) ... i din blogg på Facebook ... kränkta ... inte lämpligt av en fd. ordförande ..."   . Ajamen alltså va?! Jag blev helt ställd att nån ens gjort sig besväret att genom ombud låta meddela att man känner sig kränkt över vår i alla avseenden humoristiska och ironiska benämning på lydnadslydnaden som stora delar av Onsdagstårtgruppen både tränar och tävlar i   . Kom mig inte ens för att bli arg utan började - hål i huvet   - att FÖRKLARA var uttrycket kommer ifrån (min kära och extremt galghumoristiska och ordbegåvade vän Sanna ... var man Hans har tävlat framgångsrikt i BL, vi snackar SM-kval och championat med sin BERNER SENNEN Molly (LPI II III SLCH Hulatorpets Lilla Raissa)   och ett förstapris i elitklass med schäfern Demonen's Paxxa, som tyvärr fick problem med ryggen och inte kunde slutföra sin karriär). Efter mötet kom ilskan   . Om man nu gör sig besväret att läsa mina alster på nätet bör man ju veta att vi i Onsdagstårtgruppen har firat alla lydnadsuppflyttningar, vi har hjälpts åt att springa rundor med koner och vittringsapporter nästan varje onsdag under flera år, jag har varit "projekt" åt Gosia i hennes instruktörsutbildning där Kajsa och jag skulle lära oss apportering med dirigering osv osv osv. Gör man sånt med nedlåtande förakt som drivkraft? Öh. NEJ   . Så till alla kränkta: Vi tränar BL (från ettan till elit) och så är det bra med det! När vi ändå är igång kan jag berätta att vi ibland kallar spår (som alla tränar seriöst och målinriktat) för TURISTKLASS, agility för KANINHOPPNING (jag är tf sammankallande i agilitysektorn och Gosia och Ajaxx tog guld i agility på SSM) och IPO för VÄNSTERVARVSAGILITY (många vänner tränar IPO - bl.a Pierre, som lyckades bli schäfervärldsmästare)! Med glimten i ögat och utan det minsta förakt   ! Passar även här på att tillägga att min farbror (pappas lillebror) är bög ifall någon nu skulle få för sig att jag till råga på allt elände är homofob.

_
 

Kajsa (min hund faktiskt) i en ruta   

_
Det var det om detta - nu borde listan på synpunkter på "vissa grupper" (läs: Onsdagsgruppen) snart vara avbetad tycker jag, vi har avhandlat VAD vi tränar förutom spår, HUR vi tränar och VEM som tränar (valparna) och nu mina kränkande blogginlägg   . En sak till och jag kommer att kräva en stående punkt på dagordningen: ONSDAGSGRUPPEN.

_
För övrigt råkade Frasse och Yaxxon i slagsmål igår och jag bröt en nagel ända in till fingret i tumultet och det gjorde sjukt ont   ! Som straff fick kreaturen ligga plats jäkligt stilla medan jag försökte återfå normal andning och linda in mitt onda, blödande lillfinger i toapapper, de fick ingen långtur  och avslutningsvis fick de bära munkorg resten av kvällen   .

_
 

_
! Imorse var det fred på jorden igen och munkorgarna åkte av. Hoppas att de sov riktigt oskönt! Nixx var helt oskyldig ska tilläggas   och fick sova bredvid mig i sängen till Jonas kom hem från (riktig) polisjulfest framåt småtimmarna.

_
Idag väntar en rätt vanlig dag på jobbet och ikväll är det Onsdagsparty   ! Ska försöka snickra ihop en kom igång-plan under dagen.

_
"Jantelagen är till för att ignoreras."   


Av Nina Palm - 6 december 2011 07:18

Idag är det ett år sedan vår goaste Anette lämnade oss. Tiden har gått ofattbart fort och mycket har hänt och jag tror att Anette finns där någonstans och vakar över oss    .

_
    
Anette med sin Asti

_

_
 





Av Nina Palm - 5 december 2011 07:24

Here we go again - håvegea   . Måndag, tillbaka i Gruvan och ute blåser det kallt och ruggigt  . Idag kändes det iaf rätt så lätt att stiga upp, rasta hundar, ge hundar mat, göra sig i ordning och köra till jobbet - jag ska nämligen sluta kl 15 och jag har semester fr.o.m nästa tisdag och hela veckan ut nästa vecka   . Goody goody!

_
I fredags kväll var det fredagsmys som gällde med god middag, lite vin, godis och film på TV:n   ... ja, och så var jag svimfärdig strax före midnatt typ   . Vi premiärkäkade i köket (4.5 månad senare   ) vid vårt nya fina köksbord.

_
 


_

I lördags Gruvade jag mina sista 5 övertidstimmar och väl hemma tog jag en powernap medan Jonas åkte ut i skitvädret och gick en långrunda med bären i Bokskogen   . På kvällen åkte vi hem till Sophia, Fredde, Vincent och Nicole i Vetebröd och hade en myskväll all inclusive med jättegod middag, retro-efterrätt (varma päron med After eight och glass) och så snacks på det - det gick snabbt att rulla hem i stormen om man säger så   .

_
Igår packade jag bären i bilen och släppte ut dem på Revinge en sväng innan jag åkte till Vetebröd igen, den här gången för att kolla på Gosia och Ajaxx som skulle tävla lydnadsklass III ... och det gick ju hyfsat   . 276 p, 1:a pris och uppflyttning till elitlydnad med en nolla på sättandet under gång (30 p åt skogen för att uttrycka det i resultat)   . GRATTIS   !

 

_
Nu har jag räknat och donat och det var årets 13:e uppflyttning för Onsdagstårtgruppen och den 5:e för Ajaxx   . Sen har vi två lydnadsdiplom oxå - ett i ettan signerat Kattis och Elvis och ett i tvåan signerat Nina och Thelma  !

_
Efter lydnadskollen åkte jag ut till skogen och gruppen där Yaxxon fick sig ett uppletande till livs, hundstackaren blev så lycklig att han inte bara gjorde ett i det närmaste perfekt uppletande utan även lämnade av grejerna fint   . Frasse fick ärva ett spår och sen tog vi en rejäl skogsrunda i helt ok väder   .

_
Gårdagskvällen ägnade vi åt att fixa med ett ton tvätt och lika mycket städning (never ending story), kollade på Arga Snickaren (mitt bästa program) och bara tog det lugnt. Perfekt laddning inför måndagen lixom   .

_
Ikväll ska vi göra läxor med Sebastian, jag ska ta en tur med Hobbisar och sen bara njuta av att det bara är 5 morgnar kvar att stiga upp innan semestern.

_
"Att bestämma sig är som att bädda en säng - det underlättar om nån hjälper till."   


 

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards