Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 15 september 2011

Av Nina Palm - 15 september 2011 07:44

Ja alltså. Fick ju jordens huvudvärk i onsdags och det var hur skumt som helst eftersom den lixom inte gick över trots massiv medicinering   . I torsdags vaknade jag förkyld med ont i halsen, täppt näsa och hosta och stannade hemma från jobbet   . Framåt helgen började jag piggna till och vi åkte ut till skogen i lördags för att aktivera de stackars djuren efter ett par dagars megatradigt liv   . The grej of the day var "träna på det som inte är så bra" och för Yaxxons del innebar det spårupptag   . Problemet är inte att han bakspårar utan mer att han, om jag inte lyckas pricka rätt läge i valnöten, far omkring som en skit i en pissepotta i upptagsrutan innan han suger tag i spåret och tuffar iväg   . Ganska irriterande. Sagt och gjort - jag trampade ut 6 upptag och Mattias fick den stora äran att följa med   . Första upptaget blev ju då alltså skit i en pissepotta-style   ! Jag TRODDE att hunnaskrället' hade rätt fokus och att han var i balans men ... tydligen inte. Tog in honom, ruskade om honom lite lätt    och gjorde om och den här gången väntade jag 5-10 sekunder extra från det att han väl såg sorterad ut innan jag släppte iväg honom i ganska hårt hållen lina - kanon   . Att komma ihåg: vänta lite extra, håll emot i linan   .

_
Jag trampade ett ganska långt spår till Änzo och Lotta som gick hur bra som helst - upptaget var skolboken och alla vinklar och apporter prickades av en efter en   . Lotta i sin tur trampade ett klurspår åt Jonas och Frasse och bortsett från att Frasse la en en del muskler istället för hjärna i spåret gick det bra och de kom genom alla svårigheter och hade alla apporter med sig in   .

_
Sen var det dags för uppletande i en väldigt klurig och backig ruta  . Uppletandet sammanföll med att jag faktiskt plockade fram kameran   ! Alla hundarna gjorde sjukt bra ifrån sig - särskilt impad var iaf jag av Benzon som aldrig gått full ruta och egentligen aldrig fått prova det här med vindmarkera/skicka/hämta/lämna och som gjorde det SÅ bra   .

_
 

Benzon har fyndat ...

_
 

... och då blir hussan så här glad      

_
 

Khan vindar för fullt och bilden är ett bevis på att looks matter i Onsdagsgruppen - dagens Matcha bör man annars dör man I    (färg: smurfblått)

_
_
   

Dagens Matcha bör man annars dör man II - Vicky och Shotti (AKA Skatan)       (färg: prinsessrött) 

_
Inte bara ursnygg utan smart oxå, en av gruppens tre boxare Thelma med matte Nina   

_
_
Gammelboxaren Tischa   

_
   

_
 

Frasse fräser iväg på SBK-uppletande   

_
_
Allt går så lugnt och fint till ... hela tiden lixom   

_
 

Yaxxon   

_
  

_
 

Nixx slår till igen och går dit matte vill   

_
  

_
Den här fullständigt galna hunden äger mitt hjärta - totalt och utan reservationer      

_

Det blev en låååång dag i skogen. Det kändes lite som att sommaren sa hejdå och efter alla stormar och regn som varit den senaste tiden kändes det riktigt gött att ta hela dagen till detta   .

_
I söndags stod trädgårdsfix på agendan - jag rensade rabatter och Jonas klippte gräset och häcken ut mot ängen ... mellan skurarna   .
På kvällen började jag få ont på andra sidan av halsen och i måndags vaknade jag med förkylning nr 2 ... eller om det var samma som bara hade tagit paus under helgen   . Skitsamma vilket egentligen. Vi åkte iaf ut till skogen en runda för att traska en lugn tur och framförallt för att köra saksök (ruta 50 x 50, 6 föremål, liggmarkering) och spår med Frasse   . Yaxxon fick 3 upptag och sen ett ganska kort spår med 12 skogspinnar som apporter    . Upptagen gick bra men han missade/sket i 3 av de 12 skogspinnarna. Vi får öva på det där för han markerar ALLT annat i apportform mycket bra men det här med skogspinnar är tydligen jittesvååt' för Kamelkungen   . Frasses spår gick mycket bra till en början men på sluttampen fick han problem med själva spåret och missade apporterna där - han kom dock till slutet riktigt bra och 6 av 9 apporter är ju inte helt värdelöst  . Saksöket gjorde han grymt bra - lugnt och systematiskt letade han igenom rutan och hittade alla sex apporter och la sig ner, en snitsel skallmarkerade han   . Väl hemma igen svimmade jag   .

_
I tisdags låg jag för ankar hela dagen medan Jonas och Frasse hade kontrolldagar på jobbet - de skulle köra upp skyddet och de hårda spåren och man kan ju säga att det gick käpprätt åt helvete   , framförallt med skyddet (det blåste storm de luxe så att det hårda spåret skulle krascha var ju inte helt oväntat). Frasse var fullständigt toppad och gick helt enkelt ur hand och ... ja. Han skyddsade för kung och fosterland och Jonas kunde helt enkelt inte stoppa honom    . Det var så illa att Jonas fick ett helt förståeligt ultimatum - "du får köra om skyddet imorgon och har inte kontrollen förbättrats väsentligt måste vi ta Frasse ur tjänst tills detta är åtgärdat"   . För att göra en lång 24-timmars ångestfylld historia kort körde Jonas ett lyckat skyddspass i tisdags kväll med Vickys goa träningsgäng och sen såg han till att begränsa Frasse från det att de gick ut genom dörren hemma igår morse till dess att skyddet var kört och det gick vägen   ! Ett  tjusigt skydd presenterade de dessutom - Frasse är riktigt duktig i skydd nämligen - och det var en mycket lycklig polis med en hund I tjänst som kom hem igår   . Puh!

_
 

En mycket trött Fräserbil    

_
Igår satt jag som på nålar hemma och väntade på telefonsamtal från Jonas ... och kunde inte koppla av alls och fick inget gjort på hela dan  . På kvällen åkte vi iallafall in till klubben för lite gruppträning och sociala aktiviteter   . Jag tror att alla hade en lyckad träning. Jag och Yaxxon invigde för vår del våra nya osynliga riktningspinnar från www.transferprint.se med ett par riktigt bra framåtsändanden   .

_
 
Bör icke läggas i gräs i mörker ... kom jag på sen   .

_
Förutom framåtsändandena körde jag ett pass fritt följ (stegisar, halter, vändningar), stege, kryp med alla halter + vändningar och så skall med kommendering   . Yaxxon hade en riktigt bra dag på jobbet och jag var riktigt nöjd med allt utom skallet  . Skallet var mest ... galet   .

_
Efter lite snack och fika åkte vi hem och jag svimmade strax efter 22 och idag är jag tillbaka i Gruvan    . Ikväll har vi nåt så ovanligt som en planlös afton så det återstår att se vad som händer.

_
"Man bör kunna krypa innan man försöker gå."   


       

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards