Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

EN TIMME FÖR TIDIGT

Av Nina Palm - 28 mars 2011 07:44

Det är bra märkligt att den där timmen man "förlorat" nu i och med sommartiden känns så attans mycket som den faktiskt gör - troligen blir det icke bättre av att man sitter uppe och kollar på film till mitt i natten men ändå   .

_
Helgen har varit bra tycker jag   . I fredags efter jobbet lastade jag Hobbisarna i bilen direkt och körde iväg för att hämta Sebastian  . Innan vi gick på prommis i solskenet tog vi en 169 kronors-tur in på den väldigt omtalade godisaffären på Svågertorp som har "prick varenda sorts godis i hela världen"    . Herregud va med karameller   ! På prommisen upptäckte jag att Yaxxon var urkass i magen - raketbajs de luxe all inclusive   . Jäklars. Detta ledde till den vanliga 24-timmars fastan och till att jag fick sova beredskap på soffan fall i fall. Tyvärr hade jag sovit djupare än vanligt visade det sig för vid 04-tiden vaknade jag av att den klassiska doften av hundbajs nådde min sovande näsa . Doften kom från köket och det var ju bara att vakna och börja djupsanera med diverse kemikalier och sen släppa ut hundstackaren   . Jonas var i stort sett medvetslös redan vid 23 och det var lixom inte ens lönt att ge uppdraget att agera vaktpost åt honom   . Sjukt långa dagar blir det nu när han går den här utbildningen - lämnar hemmet strax efter 06 för att komma hem igen vid 18.30   . Hur som helst hann vi iaf med en god middag och lite vin innan det blev goggonannatajm   .

_
I lördags hade vi tvättid och jag passade på att sticka och sola en sväng innan jag och Vicky träffades på gymet för att köra Pass 22 (överkropp)   . Det lär bli lite si och så med träningen nu när jag är ganska ensam om allt jox där hemma pga. den här polisutbildningsgrejen i Hässleholm    - hundarna får långa dagar ensamma hemma även om jag flexar för allt vad tygen håller och jag får prioritera dem så klart   . Jag kan inte med att komma hem, gå ut med dem och sen sticka igen. Inte en chans. Så ... ja. Jag får hundpromenixa fort och länge helt enkelt   . Det ordnar sig med det oxå. På kvällen käkade vi tacos och kollade på film och det var ju rätt mysigt faktiskt.

_
Igår var det gruppträning i skogen tillsammans med Torsdagsgruppen   . Vi hade fått mark på Sturup och där får vi verkligen inte plats och Torsdagsgruppen var så snälla att vi fick komma ut och träna tillsammans med dem på deras mark   . Susanne och Lotta erbjöd sig att gå ett långspår för att spara mark ... eller för att utnyttja marken maximalt och efter en timme kom de tillbaka   . Vi fick ut en sökruta, en uppletanderuta och 3 vanliga spårrutor ändå så planen gick i lås kan man säga   . De hundar som var med på långspåret var Ulla, Moltas, Yazzi, Thelma, Änzo, Atos och Yalla.

_
 Spårläggarna Susanne och Lotta, Ulla och Änzo + en spårlina   

_
 

Här är de på väg ut på en tur som tog en timme och 20 minuter   

_
Frasse och Jonas gick på långspåret 20 minuter efter gänget hade försvunnit och hittade runt de oxå   . Kul! Annars fick Frasse träna på förledningsspår - dvs. på att ge fan i att byta spår  . Jag gick ett 7-800 meter långt spår och sen (ett par timmar senare) fick Alex först i uppdrag att på ett markerat ställe gå vinkelrätt in mot spåret, följa det 100 meter (snitslat alltså) och sen gå vinkelrätt ut från spåret igen och på ett annat ställe gjorde han samma sak fast han gick in från ena hållet, gick emot spårriktningen 100 meter och sen vinkelrätt ut på andra hållet   . Förutom de här förledningarna blev det lite extra oplanerade förledningar i Frasses spår av Cina och Yalla på promenad, en dam med 2 spanielartade hundar som oxå promenerade längs med spåret på ett ställe och Alex utgång från sista uppdraget  . Frasse valde fel spår vid Alex första utgång och fick en tillrättavisning, hade lite bry men löste det jättefint vid de oplanerade övergångarna och gick tillbaka efter klockren passering och gjorde fel val vid Alex sista ingång ... han måste ha varit trött   . En apport missade han men i övrigt gick spåret riktigt bra och syftet uppnåddes   .

_
 

Upptag     

_
 

Apport

_
  
Klia på örat   

_
 

Övergång på grus med förledning

_
  
Med sin boll    

_
Yaxxon skulle träna på spårupptag och på att markera naturpinnar han   . Jonas trampade ett spår som var hur långt som helst (jag kände det helt tydligt i benen) och Yaxxon gjorde inledningsvis 2 riktigt tjusiga upptag - bra fokus ut, galopp iväg och sen tvärnit och 20 cm analys och så for han iväg på rätt håll   . Av de 7 apporterna var 5 skogspinnar och han markerade 4 med läggande och 1 genom att detaljsstudera mossan väldigt avslöjande   . De vanliga pinnarna markerade han som vanligt med långsamt läggande och vevande svans   .

_
 

Here we go   !

_

Det kostar på att hålla emot kan avslöja   

_
 

Pinne   !

_
 

Pinnlek - den optimala belöningen   (eller "herregud vad jag måste gå till frissan på onsdag"   ).

_
  

Spårstart efter apport   

_
Yaxxons mage rättade till sig under lördagen men eftersom han bara fått lite lite mat innan träningen bestämde jag mig för att skippa uppletandet igår. Spåret var nog för min Kamelkung kände jag   .

_

Nixx, Jonas och Sebastian gick på en liten runda som avslutning på dan och det hugger lite i hjärteroten när man ser de där 2 tillsammans tycker jag   . Sebastian var ju knappt tre år gammal när vi hämtade hem vår majonäsfärgade heffaklump till valp 2002 och Nixx, som kan vara rätt dryg som hund betraktad, har alltid sett som sin uppgift att ta hand om det lilla människoynglet   . Jag tycker att de här bilderna säger mer än 1000 ord om deras relation:

_
 

_
 

_
 

      

_

Fler bilder från igår finns HÄR   .

_
Kvällen igår blev väldigt lugn och fin. På grund av utbildningen fick Sebastian åka till sin mamma redan igår och det var ju lite trist ... men det funkar inte på annat sätt   .

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 11 507
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 8 201
ANTAL STEG IGÅR: 13 291

_
Och avslutningsvis ett citat av min idol Ingemar Stenmark som var grym igår i Mästarnas Mästare:

_
"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag."   
 

 
 
Ingen bild

mariana

28 mars 2011 09:32

Får hoppas det blir lite ljusare i kväll, så den förlorade timmen kan kännas ok;) Tackar för härliga bilderbloggen, precis vad en trött o sjuker kvinna behöver:p Ha en go da i Gruvan! // Kraaaaaam

Nina Palm

28 mars 2011 10:42

Klart det blir ljusare ... sen :)! Men det hjälper inte nuuuu *haha*. Vassego för bilderbloggen och se nu till att bli frisk snart. Inte bja detta ju :(. //Kramar

 
Cina

Cina

28 mars 2011 09:33

försöker släppa tanken på att vi "tappat" en timme så fort jag bara kan - försöker lura hjärnan liksom - och måste säga att det känns rätt okej redan :) Sommartiden hej hej

Blir alldeles varm i hjärtat av bilderna på Sebbe o Nixx <3

http://yallayalla.bloggplatsen.se

Nina Palm

28 mars 2011 10:41

Jag vet att det ska till lite mindcontrol men just imorse efter 5 timmars nanna så ... nej, det gick bara inte :). Visst blir man varm i hjärtat av barn och djur tillsammans? //Kramar

 
Petra

Petra

28 mars 2011 09:45

Härliga bilder- det är något alldeles speciellt att växa upp med djur. Vackra minnen att plocka fram då och då <3<3 //Kram kram

http://www.chroniclesofpetra.wordpress.com

Nina Palm

28 mars 2011 10:40

Tack :)! Ja - de är så nära de där två så att det värker i hjärtat när man inser att det en dag bara är minnen kvar. Tok-Nixx behandlar Sebastian som sin allra bästa kompis. //Kramar

 
Carina

Carina

28 mars 2011 09:51

Ja den förlorade timmen känns.
Så många fina bilder och mkt som händer. Frasse verkar ha en väldigt låg kroppshållning vid spår.

/kramizar Carina

http://www.carinal.se

Nina Palm

28 mars 2011 10:39

Tack Carina :)! Ja du ... man kan säga att han gräver ner sig i spåret, Frasse Fräs :). Lite för mycket muskler i förhållande till hjärna ibland men det har verkligen blivit 1000 ggr bättre det senaste året :). Kramar

 
Susanne

Susanne

28 mars 2011 09:56

Vilken underbart härlig dag i skogen, även om den känns lite i ben o rygg idag, men det var det värt!!!
Härliga bilder o Nixx o Sebbe..kan väl snart titulera sig som det "strävsamma gamla paret" hihi
Kramis

http://http:/7svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

28 mars 2011 10:38

Ni var imponerande duktiga - först gå ut hela spåret och sen spåra det oxå ...!? Med 2 dårar till hundar i snöret *puh*. Strävsamt gammal par är en särskilt bra beskrivning när de lögar' sig i soffan, nära nära :). //Kramar

 
Noomi

Noomi

28 mars 2011 20:52

Här sovs det djuuupt i morse när klockan ringde. Satte mig tvärrakt och anklagade stackars Micke för att ha ställt klockan fel... Hmm.
Härlig spårdag och duktiga hundar! Och citatet säger väl allt ;)
Ha en braig vecka!!
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Nina Palm

29 mars 2011 08:21

Det är rätt - prio 1 är alltid att skylla på nån annan, om det är möjligt :)). Vi hade en riktigt härlig spårdag bortsett från andnöden i den rätt kuperade terrängen i Yaxxons spår *puh*. Ingemar Stenmark är en mycket klok man :). //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards