Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 15 september 2010

Av Nina Palm - 15 september 2010 07:58

Jahaja. Så var det onsdag och för mig innebär det - visade det sig igår när jag kom in på mitt kontor - att jag ska ha psykiatriförhandlingar idag   . Herregud vilken jobbchock ... förbereda, skriva utkast till domar (UTAN domslut of course), skriva protokollsförlagor, ringa sjukhuset, kolla datum osv   . Nu är det lugnt ett par timmar iaf innan taxin kommer fvb till UMAS ... förlåt SUS (Skånes Universitets Sjukhus) i Malmö   .

_
Igår kom finally containern och det verkar som att fler än vi har längtat efter den   . Kul att komma ut med 2 sopsäckar och konstatera att nån huttat in en hel soffejävel i den   . Men men. Den (containern, inte soffan) töms nu på morgonen och även imorgon bitti så vi ska nog bli av med sänggavlarna oxå ...jepp, de är kvar i hemmet   . 7 turer till containern blev det igår (hittade faktiskt skrymslen att prega in säckarna i) och jag behöver väl kanske inte närmare beskriva hur stor lägenhet vi fick igår   .

_
Well. Idag gör Jonas och Frasse sista dagen på sina kontrolldagar för tjänstehundsklass 2 och det enda som återstår är platsliggningen   . Knappt nervöst. De har klarat av proven i lydnad, spår, vindmarkeringar/patrullstig och även det mesta i skyddet, där Frasse fick ett inte fullt så lägligt återfall i sina orena bevakningar där han gjorde seriösa försök att boxa omkull figgen med tassarna   . Omprov på 2 moment i skyddet alltså - civilsändandet och ... ja, vad det nu var men det innefattade en bevakning iaf - men de kör ändå om hela skyddet för 2:an. Tydligen.


UPPDATE: På platsen fick de en 7:a (gk) - Frasse kröp lite och pep ...  .

_

Vi tog en träningsfri dag i måndags, jag och Yaxxon och ägnade dagen åt ingenting mer än en långtur tillsammans med Gråbenen + lite vanliga prommisar   . Igår kväll efter lite utflyktsuppdrag, containerryck, mat och lite TV tog jag ut Kamelkungen för lite lydnadsträning i parken nearby och syftet var - återigen - att jobba med vår "start"   . Med "start" menar jag hur jag ska göra för att få honom i rätt stämning för bästa möjliga utförande och koncentration i lydnaden s.a.s och det är bara att konstatera att det är det som gäller är att skärpa upp honom rätt rejält och inte dutta omkring   . Jag ger honom alltså en fet smäll och sen jävlar   ... Nä då, det är bara det att jag måste hålla en ordentlig stramhet både i röst och kroppshållning och sen avsluta med en distinkt uppställning (inte trampa omkring för att underlätta för honom) - ordning och reda   . Körde ett bra pass fritt följ med ett par sneda sitt bara, en helt ok inkallning med ställande (lite annorlunda eftersom jag var tvungen att gå på snedden över ett par cykelstigar för att få ut avståndet) och direkt efter inkallningen tränade vi gående/stannande och det blev faktiskt ganska rakt trots omständigheterna s.a.s.   . Vi promenixade vidare till en annan park där vi "startade" igen och körde ett helt kryp + skall/tyst och jag tyckte att det kändes stabilt. Det finns så klart att slipa på men som jag ser det stabilitet och en bra lägstanivå vi måste få till nu på vägen mot ett för oss perfekt utförande   . Det jag är mest stolt över med Yaxxon är att han (oxå) är självbelönande och inte behöver särskilt mycket bekräftelse för att samarbeta   .

_
Jonas tog en hyfsad prommis med de Grå medan jag tog Fräset på en truddelutt innan det var dags att nanna   .

_
Ikväll väntar träning med Gruppen och planen är att lägga dold plats med skott, dold plats utan skott, träna framåtsändande, hopp och skall med kommendering och fika järnet   .

_
Susanne har lagt ut lite fler bilder från träningshelgen i sin blogg idag   !


_
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 8 769
ANTAL STEG IGÅR: 14 847

_
"Det tar 20 år att göra succé över en natt."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards