Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Nina Palm - 20 maj 2010 07:52

Idag är det torsdag och imorgon är jag ledig = idag är det fredagstorsdag   ! Underbara grejer   .


_
Igår var det träningsdags med gruppen och just när det var dags att köra ner och vara seriös började det regna järnet   . Inte SÅ kul. Hur som helst blev det ingen plats med skott   utan vi började med att fira Anette på hennes 50-årsdag (som iofs ägde rum i måndags men ändå) med blommor, presenter och fika   . Kul! Efter tjatter de luxe stegade vi ut på planen för att trän. Yaxxon hade inte övat på en vecka och var ju inte i optimal sinnesstämning precis   . Boink-boink-boink all over the place   . Begriper inte vad vi gör för fel ... Varenda hund som flyttar in i det Palmska residenset får raketbränsle i lallan och blir fullständigt överjävligt entusiastiska inför alla former av träning   . Gick en runda med honom iaf och under tiden fick han troligen nån form av klickerpsykos för han visade ivrigt upp alla sina trick "blir det bra så här!"   ?! "Nähä - så här då    !?"  Hur som helst. Till sist fick jag ner honom på planeten Tellus och vi började med framåtsändande   . Lina på och nu körde vi hela momentet med utskick, gående och inkallning/ställande. Lite vingligt och dant de första 2 varven men sen fattade han - obegripligt nog, ska tilläggas - vad jag menade   . Han travade ut i lugn takt, fick lite hjälp med linan för att börja gå strax innan gruppen och fortsatte rakt fram riktigt bra några gånger   . Har klurat en del på det där och jag gör som i inkallningen, tar tempot sen - om och när momentet sitter. Yaxxon är sjukt snabb och om han ska galoppera ut (vilket man ju kan tycka är snyggast) kommer han att vara "lång" efter 3 galoppsprång + ha svårt att gå ner i gående = en massa bråk och stress vid gruppen = mög   . Håller han fin position innan skick, travar ut, bryter av till gående på rätt avstånd från mig, håller en rak riktning och kommer snabbt som en vessla på inkallningen har jag svårt att se att vi ska få några större betygsavdrag i framtiden   . Känns hur som helst jättekul att vara på G i ett av mina favoritmoment! Inkallningen med ställande körde vi sen och jag fick påminna honom om när, hur och varför en gång    men sen gjorde han ett par riktigt fina försök   . Vi fortsätter på 30-40 meter ett tag innan jag förlänger sträckan. Upptäckte en sak iaf och det är när jag kallar "Yaxxon" så kommer han i överljudsfart men när jag kallar "hit" så galopperar han som en normal hund   . Kryp sen och eftersom vi inte övat på ett tag körde jag steg för steg med fokus på ligg=ligg och kryp=kryp + stanna. Lite fel blev det allt men han skärpte till sig och Gosia, som var extra ögon var helt fascinerad av att han faktiskt kan skrynkla in sina långa bakben under sig som han gör   . Tog en lite längre paus innan vi körde skallet, han sitter stilla i position nu och har helt ok täthet i skällandet ... och nu får vi fokusera på "tyst" ett tag känner jag   . Han skäller loss lite som han tycker mellan varven och det är ju o-bra i långa loppet   . Sista momentet igår blev hoppet där jag vill få honom att tänka UT och inget annat och eftersom han spinner loss lite too much for a white woman om man kastar saker    gick Gosia ut och la brandslangen ungefär 5 meter bakom hindret och det blev bra. Lurade honom en gång, dvs. att Gosia låtsades lägga ut slangen och jag kommenderade sitt där ute och funkade  (Gosia stod kvar på samma avstånd vid sidan s.a.s och gav honom brandslangen som belöning för sittet). Det finns hopp om livet.


Smartare än han ser ut   

  

_
Nixx fick komma ut han med och det är en ren fröjd att se hur pigg han är och hur BRA han går på sina björntassar   . Bra svikt i sina rörelser och full rulle. Nixx fick öva lite fritt följ, skall och apportering av cool pinne och när han var varm fick han leta godisar till tungan hängde som en slips   .

_
Jonas och Frasse jobbade igår och just när jag hade servat Nixx och Yaxxon och fixat iordning Frasses kvällsmat ringde Jonas och berättade att de hade blivit kallade till Rosengård pga. oroligheter - övertid   . Jaja. Nu blev det tack o lov lugnt rätt snabbt men jag hade iaf svimmat med kraft när de väl kom hem    . Fattar inte riktigt hur det kan komma sig att jag inte vaknar när de kommer hem (inte ens när Kajsa är hemma och skäller som en bandhund)   ... Nixx och Yaxxon skäller ju inte men deras entusiasm är ju inte direkt ljudlös ändå. Särskilt märkligt är detta om man betänker att jag (till skillnad från vissa andra   ) kan vakna direkt av att någon av hundarna går runt eller andas på ett konstigt sätt när det t.ex är raketbajs på G   .

_
Ikväll ska vi träffa Sussie, Bosco och Mixa och träna lite och det ska bli kul   . Innan dess ska jag bege mig ut på en springtur är det tänkt *pustar redan*   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 966

_
"Nu tar vi höjd på nästa nivå."   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards