Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 10 maj 2010

Av Nina Palm - 10 maj 2010 08:55

Igår var Sebastian bjuden på kalas och eftersom Jonas nussade efter nattpass   körde jag honom dit. Som ren kuriosa kan jag berätta det var en tjej som hade kalaset och att bara 2 grabbar förutom Sebastian var bjudna    . Pappas påg   ? Oh yes - indeed   !


_
Medan Sebbe var på kalas skulle jag passa på att träna lite lydnad med Yaxxon - fritt följ, kryp, apporteringar och så inkallning med jävla ställande   . Mitt berg att bestiga:


  

_
  

_
Ja. Alltså. Yaxxon springer som riktigt dåre på sina inkallningar och jag LOVAR att jag har jobbat med den s.k "stadgan" i ställandet   . Stå under gång - funkar, stå under språngmarsch - funkar, stå medan jag går och springer omkring runt honom - funkar och whatnot MEN att stanna från överljudsfart - funkar INTE   . Stå under lek funkar förresten oxå och om jag gör riktigt korta inkallningar - typ 2 meter funkar, kommer vi upp på 5 meter - funkar INTE för då har Yaxxon fått upp farten   . Igår provade jag med belöning bakom = Yaxxon vände om på en halv femöring och tog med sig bollen och där kunde ju jag stå och vråla NEEEEJ bäst jag ville   . Provade att klicka när han väl stannat ... dvs. 2 meter från mig   - man måste ju stå nära om man vill nå karamellerna lixom  . Alltså tog jag helt sonika fram Kajsa-metoden   . Bestämde en plats för kommando, en plats där han skulle ha stannat och sen kallade jag in   . Kommenderade "stå!" men så klart stannade inte Yaxxon, frågan är om han ens reflekterade över att jag faktiskt sa nåt och då rusade jag sonika emot honom för att få honom att r e a g e r a ! Och det gjorde han   - han kastade sig ut i sidled och la sig   . Jag gick lugnt och hämtade honom, ställde honom där han skulle ha stannat och gjorde jag klart inkallningen. Gjorde om det hela, Yaxxon kom i betydligt makligare galopp ā la "kloppeti-klopp", jag kommenderade "stå!" och han stannade   ...han fick stå ett par 3 sekunder och sen fick han sin älskade boll   . Tempot oroar jag mig inte över alls, hellre en söligare inkallning med ett bra stå än en raketinkallning utan stå alt. med 145 dubbelkommandon   . Tempot är - tycker jag - det enklaste att fixa sen när momentet väl sitter där. Upprepade ett par gånger och Yaxxon stannade faktiskt jättefint varje gång   . Synd bara att ingen såg det hela ...   . Hemligt värre lixom   .


_
Fria följet var ingen höjdare alls igår - vimsigt och störigt - så det blev till att jobba rakor med fokus på "in", jobba vänster och positionsingångar från alla möjliga håll och kanter   . Fick pausa mellan varven för att undvika brand i den lilla valnöten men på slutet tyckte jag iaf att det började likna nåt   . Krypet fungerar stabilt just nu  - fortsätter med position, tempo och raka ligg i halterna och lär honom att vända på stället, med vändningarrna gör han sitt absolut bästa   men där har vi en bit kvar. Apporteringarna är helt ok. Metallen är överlägset bäst - inget skrammel alls, mkt bra avslut och jättehärligt tempo - men med tungen har han inte riktigt fattat att det är bäst att ta den på mitten   så den kan han tappa i avsluten ibland men jag gör ingen större affär av det utan han får helt enkelt apportera en gång till och så belönar jag "rätt" med kamp med apporten vilket är supercoolt enligt Kamelkungen   .


_
Gråbenen fick komma ut och röja sen och det är ju herrejösses vad de 2 bär sig åt ... Särdeles pigga pensionärer får man säga och de fick gå lite tandemlydnad (och slåss om godisarna - blodvite uppstod, Kajsa nöp Nixx under ögat   ), leta godis och hoppa låga hinder   .


_
Kvällen på Köpenhamnsvägen  blev väldigt lugn och fin - strömavbrott och internetdöd tvingade oss att umgås som förr i tiden lixom   . Nädå, vi har faktiskt en del att prata om mellan varven men ändå   .Strömmen kom tillbaka rätt fort iaf men imorse stod en sån där dieseldriven manick från Eon och jobbade järnet så antagligen var det nåt större fel som måste fixas idag.

_
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 10 548
ANTAL STEG IGÅR: 8 300

_
"Säkraste sättet att dölja sin begränsning är att inte överskrida den."   




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards